17.08.2019  |  Klima, miljø og energi

SAS vil flyve på skovaffald og kartoffelskræller

Indhold fra partner Hvad er dette?

Klimaudfordringerne skal ikke løses ved at stoppe flytrafikken og droppe kødet. De skal løses ved at inspirere og samarbejde på tværs, lyder det fra SAS. De har søsat en række ambitiøse grønne initiativer, der inkluderer bio-fuel på affald og hybrid-fly.

“Klimadagsordenen er en af de vigtigste dagsordener i vores tid. Det tror jeg, at alle virksomheder kan mærke. Det optager både kunder, politikere og samfundet som helhed. Det optager også SAS. Derfor må vi som selskab se på, hvordan vi kan være med til at mindske vores aftryk på klimaet og samtidig også bruge det som konkurrenceparameter”. Sådan lyder vurderingen fra Mariam Skovfoged, der er kommunikationschef i SAS Danmark.

Og bæredygtighed og grøn omstilling er da også blevet uundgåeligt at forholde sig til som virksomhed. Med FNs 17 Verdensmål og den nye regerings mål om at reducere CO2-udledningen med 70 pct. inden 2030, bliver det i højere grad en del af virksomhedernes strategi at tænke grønt.

Mød en række store virksomheder og eksperter, der deler råd og erfaringer om, hvordan man som virksomhed gør grøn omstilling til et konferenceparameter. Kom til konferencen Børsen Bæredygtighed 1. oktober.

Mindre CO2 - større goodwill

52 milliarder svenske kroner. Så meget har SAS sat af til udskiftning af fly-flåden til de mindst CO2-udledende fly på markedet. Det er en del af den klimastrategi, som blev meldt ud i begyndelsen af året. I planen indgår blandt andet investeringer i biobrændstof, samarbejde med Airbus om hybrid- og elfly og en række forskningsprojekter.

“Det vigtigste er at fortælle, at man er i gang og tager klimadagsordenen seriøst. At man er klar til at handle for at nedbringe sit udslip. Men hvis man bliver ringet op af en journalist to måneder senere og der ikke er sket noget, så falder det til jorden,” siger Mariam Skovfoged om den kommunikationsstrategi, der er lagt i forbindelse med omlægningen til en mere bæredygtig flyrejse.

Ifølge hende kræver det ambitioner, ærlighed og transparens af virksomhederne, hvis de for alvor vil kaste sig ud i grøn omstilling. Og så skal man være klar til at fortælle om det og handle på det.

“I SAS vil vi gerne vise, at vi har en ambitiøs målsætning og arbejder seriøst med det her. Hvis vi ikke fortæller om det, ved kunderne ikke, hvad vi gør for at nedbringe vores udslip og så kan de ikke vælge flyselskab ud fra det,” forklarer hun.


Grønne initiativer åbner for nye partnerskaber

Ofte kan der blandt virksomheder være en frygt for at fortælle om klimavenlige tiltag, fordi det kan lede til anklager om greenwashing. Men hos SAS har de ambitiøse udmeldinger givet goodwill hos kunderne og ikke mindst har det åbnet op for nye typer samarbejder på tværs af sektorer og med grønne organisationer. Senest i et samarbejde med Økologisk Råd under Folkemødet på Bornholm.

Sammen med Airbus er SAS i gang med at udvikle hybrid-fly, de er med i samarbejder om at udvikle bio-fuel på skovaffald, og med i flere forskningsprojekter blandt andet sammen med SDU og Nature Energy, hvor man ser på at udvikle alternative brændstoffer på affaldsprodukter fra landbruget. Løsninger som i fremtiden skal være med til at løse klimaudfordringerne på tværs af sektorer.

”Vi har været meget tydelige om, at vi skal samarbejde på tværs for at komme i mål. For at få mere gang i udviklingen af den grønne omstilling har vi f.eks. også sammen med den danske branche lagt op til et klimapartnerskab med regeringen. Der er nogle unikke kompetencer i dansk erhvervsliv, som vi alle kan gøre brug af,” siger Mariam Skovfoged.

Ikke alt er muligt nu - og det er ok!

I modsætning til klassisk kommunikation handler det om at fortælle både om processen og resultatet. For nogle af de klimatiltag, der arbejdes på nu, har lange udsigter. Ifølge Mariam Skovfoged handler det om at kommunikere ærligt, hvad der kan lade sig gøre, men også hvad der endnu ikke er muligt.

“Vi fortæller vores kunder og samfundet omkring os, at vi er i gang, hvad vi selv kan gøre for at nedbringe vores udslip, og hvad vi har brug for hjælp til. Det skal være en troværdig kommunikation. Vi vil for eksempel rigtig gerne købe mere biofuel end der findes i Skandinavien. Vi har derfor brug for, at der er nogle der producerer det, og man kan tanke det i lufthavnene – det kan vi ikke selv gøre som flyselskab, eller når vi fortæller om vores nye samarbejde med Airbus – der går lang tid, før sådan et fly formentlig er på vingerne. Hvad gør vi indtil da? Vi mener ikke, at løsningen er at stoppe med at flyve, at spise kød eller bygge bygninger i cement. Vi skal finde nye løsninger og vi skal gøre det ved at inspirere og samarbejde på tværs,” siger hun.

Tre tips om at kommunikere om processen

Ifølge kommunikationschef i SAS Danmark Mariam Skovfoged er der tre ting, man skal være opmærksom på, når man som virksomhed begynder at kommunikere sine klimatiltag til kunder og interessenter: 

- Vær ambitiøs og konkret.
- Nuancerne og mellemregningerne skal også med, hvis kommunikationen skal være troværdig.
- Alle løsninger er der ikke endnu. Det skal man også turde at kommunikere.

Hør mere om Mariam Skovfogeds erfaringer med at sætte en ambitiøs klimadagsorden for SAS på konferencen Børsen Bæredygtighed den 1. oktober på Kragerup Gods.
 

Mere fra Børsen Konference

Børsen Konference

http://borsen.dk

På Børsens konferencer kommer du i selskab med danske topchefer, iværksættere og erhvervsfolk, som viser vejen til vækst og succes. Året igennem afholdes forskellige konferencer, som alle tager udgangspunkt i avisens redaktionelle linje, hvor du som deltager får inspiration og konkrete værktøjer til den aktuelle dagsorden i dansk erhvervsliv…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere