18.05.2009  |  Strategi & ledelse

Schneider-medarbejdere på energikursus

Energy Efficiency Awareness træning er et halvdagskursus, som alle Schneider Electrics’ 114.000 medarbejdere skal deltage i. Deres nyerhvervede viden kan også bruges derhjemme.

Schneider Electric-medarbejdere over hele verden deltager i løbet af dette forår i kurser om energieffektivitet. Formålet er dobbelt. Dels skal alle medarbejdere have viden om energieffektivitet og Schneiders produkter i den sammenhæng, og dels skal medarbejderne kunne bruge deres viden hjemme hos sig selv. Af samme årsag får de efter kurset udleveret et sparometer, så de kan få styr på deres eget elforbrug – det blander arbejdspladsen sig dog ikke i.

Medarbejderkurser med dobbelt fokus
”Energy Efficiency-konceptet er ikke bare en dansk opfindelse, bag det hele ligger mange internationale Schneider-overvejelser,” siger Ole Sander, administrerende direktør i Schneider Electric Danmark siden 2. marts.
”Det handler om at politikerne i blandt andet EU har truffet nogle beslutninger, og dem agerer vi på. Vi har en forpligtelse til at gøre, hvad vi kan for at sænke energiforbruget, og her bruger vi selvfølgelig vores egne produkter,” understreger han og nævner, at man jo ikke kan åbne en avis uden at blive konfronteret med klimaproblemerne.

”Vi vil gerne tage teten i Danmark og være med til at bringe udviklingen den rigtige vej, og udgangspunktet er, at vi hver især får en forståelse af, hvad vi selv (som medarbejdere, red.) kan gøre, og hvad vi kan få ud af det. Det får vi med kurset og sparometret. Gennem medarbejdernes oplysninger får vi samtidig nogle vigtige rådata,” siger han.
Han lægger dog vægt på, virksomheden ikke blander sig i medarbejdernes private forbrug.

”Vi siger ikke ”gør det,” men ”se, hvad I bruger, og om I kan gøre det smartere.” Målet er i den sammenhæng, at medarbejderne kan skalere deres eget forbrug op til virksomhedsstørrelse og dermed få en større forståelse for, hvad energy efficiency drejer sig om.

”Endnu en vinkel er, at Schneider Electric globalt set har målsætninger for egne energibesparelser. Fra 2004 til 2009 reducerede vi vores energiforbrug med 10 procent, og vi har yderligere reduktionsmål, nemlig endnu ti procent frem til 2011,” slutter Ole Sander og tilføjer, at målene er forskellige fra sted til sted, fordi potentialet er forskelligt. Nogle steder har man allerede gennemført store besparelser, andre steder er bygninger og produktionslinier helt nye og har som udgangspunkt et meget lavt energiforbrug, men mange steder er der meget at hente.

Fra nysgerrighed til engagement
Et af kurserne blev holdt på Schneider Electrics’ adresse i Ballerup, hvor en flok medarbejdere med vidt forskellige stillinger og anciennitet mødte op. Det blev også afspejlet i deres meget forskellige forventninger. Nogle af dem var:

  • ”Jeg står ved pakkebåndet, og jeg vil gerne vide, hvad vi egentlig sælger.”
  • ”Vi har godt nok mange løsninger, så hvad satser vi egentlig på?”
  • ”Jeg vil gerne vide, hvilke løsninger vi tilbyder til energieffektivisering.”
  • ”Jeg kunne godt tænke mig at kende virksomhedens holdninger.”

Og underviserne, Claus Stahl-Borghegn, som oprindeligt har arbejdet med LK’s intelligente produkter, og Jens Ellevang, som arbejder med energi og infrastruktur sørgede for, at spørgerne fik de svar, de havde brug for.
På det strategiske plan er en af målsætningerne med EE-programmet, at gøre energieffektivitet til en del af ”virksomhedens dna.” Det er grunden til, at hele organisationen skal inddrages og alle medarbejdere uddannes. En anden målsætning er øget vækst gennem udvikling af nye løsninger og gennem at lade energieffektive løsninger indgå i ethvert nyt tilbud.
Mere udadvendt ønsker Schneider Electric at ”blive anerkendt som førende EE-virksomhed. Denne målsætning skal realiseres gennem

  • Promovering af EE-programmet
  • Udvikling af EE-markedet
  • Tilbud om EE-undervisning af kunder og andre interessenter
  • Lobbyvirksomhed for offentlige politikker og standarder

Energi og CO2
En del af medarbejderkurset omhandlede energikilder – vedvarende og ikke-vedvarende. Her kunne Jens Ellevang som eksempel oplyse, at det det krævede mindst 400 træer at absorbere udslippet fra en enkelt bil. Hvad angår andet forbrug (bygninger m.v.) oplyste han, at 73 procent af energien kommer fra fossile brændstoffer, og nedsætter vi vores forbrug, sparer vi mere på CO2-udslippet, end vi mærker i den anden ende. I tilfældet kul er der et tab. 300 enheder bliver til 100 enheder el og 100 enheder varme. Resten går tabt.

"Her er der altså rum for effektivisering, men Schneider Electric vil også gerne udvikle teknologier, som fremmer vedvarende energi."

Han definerede CO2-fodaftrykket, som et produkts effekt på miljøet gennem hele dets levetid, og han forventede, at Schneider Electric’s produkter fremover bliver forsynet med en CO2-deklaration.
”Flere og flere virksomheder offentliggør deres EE-forpligtelser, og mange steder er de meget ambitiøse, men det åbner et marked for os,” sagde han.

Schneider Electric’s egen indsats
Jens Ellevang nævnte koncernhovedkvarteret i Paris, The Hive, som en slags flagskib, ”her ligger energiforbruget på 80 procent under gennemsnittet,” oplyste han, men understregede samtidig, at det var en helt ny bygning, hvor man fra starten havde taget højde for energiforbruget.

I huset i Ballerup, anslår man, at det er muligt at spare 100.000 kWh om året. Her har man desuden nedsat en miljøgruppe, som ikke alene handler om energiforbrug. Også besparelser på papir og andre materialer indgår.

Mere fra Kristina

Kristina Øby Pedersen

  • CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere