16.02.2016  |  Strategi & ledelse

Sharing beauty til gavn for os alle

Indhold fra partner Hvad er dette?

Med ambitiøse klimamål, indsats for bedre forbrugeradfærd og partnerskaber med leverandører har en af de helt store virksomheder i verden sat CSR på dagsordenen, og det har betydning for os alle. Det er en af 9 stærke cases på CSR Master Class d. 3/3

”Det gør en forskel, om der bruges 1 l eller 7 l vand for at skylle shampooen ud af håret”. Kom de ord fra en NGO eller en myndighed, var det til at forstå. Men de kommer faktisk fra verdens største spiller på beautymarkedet, og så bliver konteksten og effekten en helt anden.

Med et nettosalg i 2015 på knap 190 mia. kr. og en medarbejderstyrke på omkring 80.000 mand er L’Oréal en gigant ikke bare på kosmetik og beautymarkedet, men i det hele taget. Med 32 brands – og det vel at mærke brands, vi alle kender, og de fleste af os har i vores badeværelse – og 42 fabrikker spredt over hele kloden er L’Oréal en ægte verdensomspændende virksomhed, som rækker ind i hjemmene over alt i verden.

Så det gør en forskel, når L’Oréal sadler om og skifter. Og det var det, den 106 år gamle koncern gjorde i 2009, da den besluttede at mindske sit miljø-aftryk ved at reducere sin CO2-udledning, energiforbrug, vandforbrug og affaldsmængde med 50% fra 2005 til 2015. Men selv om reduktionen i sig selv var ambitiøs, blev det i 2013 besluttet at sætte reduktionen helt op til 60% per 2020 og lade det være del af en ”total make-over”, fortæller Sonja Christensen, L’Oréals danske kommunikationsdirektør:

”Reduktionen var del af en beslutning om at lade firmaet gennemgå en total transformation, som favner hele værdikæden: fra køb af råvarer til udvikling af formler til valg af emballager til distribution af produkterne og helt ud til forbrugeren, som skal kunne foretage et bæredygtigt valg. I forløbet tænkes også på sikring af firmaets medarbejdere og deres trivsel og firmaets påvirkning af samfundet. Og for at gøre forbrugerne bevidste om, at de er en del af løsningen og kan gøre en forskel, har vi kaldt strategien Sharing Beauty With All.”

Bæredygtige produkter til alle
At forbrugeren er en del af løsningen ligger helt i tråd med L’Oréal’s vision om at tilbyde skønhedsprodukter til alle forbrugere, uanset hvor i verden de befinder sig og uanset deres sociale status. Derfor er der heller ingen af de mange brands, der er undtaget fra strategien, understreger Sonja Christensen:

”Alle mærker i L’Oréal-huset nyder godt af koncernens fokus på bæredygtighed og social ansvarlighed, og de enkelte mærker bidrager desuden med særlige tiltag. F.eks. har Giorgio Armani kørt en kampagne på Facebook for at gøre opmærksom på vandressourcer med kampagnen ’Aqua For Life’ i samarbejde med UNICEF. Garnier arbejder sammen med Terra Cycle i USA for at genbruge emballage. Og La Roche-Posay har i flere år samarbejdet med hudlæger med kampagnen ’Skin Checker’, som er uddannelse af forbrugerne i at spotte tidlige stadier af hudkræft.”

L’Oréal fremstiller selv 87% af sine produkter, så det er naturligt nok fabrikkerne, der bidrager med den største miljøindsats. Vand til rensning af produktionsanlæg genbruges, og der anvendes i høj grad damp i stedet for vand, og oveni er 9 af fabrikkerne blevet CO2-neutrale ved at bruge solceller, træ eller biomasse som energikilde. Sideløbende arbejder ”Research & Innovation” med at udvikle produkter, der reducerer vandforbruget hos forbrugeren, og give alle produkter en forbedret miljøprofil. En stor del af de nye formler er således designet med ”Green Chemistry”, som er et koncept for nul-aftryk på miljøet.

Uden for eget hegn er L’Oréal gået i partnerskab med sine leverandører for at sikre et bæredygtigt valg af råvarer. Der indgår ca. 1400 forskellige naturlige ingredienser i L’Oréals produkter, og en lang række af dem dyrkes i Fair Trade brug. Mange af råvarerne stammer fra ’solidarity sourcing’ for at fremme social inklusion. F.eks. køber L’Oréal al sin arganolie fra et bæredygtigt brug i Marokko, der har skabt arbejde til mere end 300 kvinder, som derved er i stand til at forsørge deres familier, og desuden bremser ørkenens fremmarch. Et andet eksempel er forsøg med nye dyrkningsmetoder med positiv indvirkning på CO2-regnskabet, og Sonja Christensen nævner her bæredygtig dyrkning af quinoa i Bolivia, som skaber arbejdspladser og et forbedret klimaregnskab på langt sigt.

Gevinster på mange bundlinjer
En så stor tranformation af en virksomhed på L’Oréals størrelse er en kæmpe udfordring, men det har til gengæld gevinster på mange flere bundlinjer end den økonomiske.

”Alle vores medarbejdere deltager og er stolte af de resultater, der er opnået hidtil. Et stort arbejde sker for at reducere brug af ressourcer i udviklingen af emballage, genbrug af plast etc. Men forbrugerne skal også føle sig tiltrukket af produkterne. Og selv om forbrugerne siger, de gerne vil købe bæredygtigt, gør de det ikke nødvendigvis, når de står foran hylden. Den store udfordring er altså nu, hvordan det kan blive attraktivt for forbrugeren at foretage det bæredygtige valg og at give god information til forbrugeren,” siger Sonja Christensen og tilføjer, at L’Oréal ser sin bæredygtighedsindsats som en kilde til innovation: ”For samfundet er det en fordel, men det er samtidigt en mulighed for os, at vi sådan tvinger os selv til at blive mere bæredygtige hele vejen igennem værdikæden: vi tror på, at udviklingen vil gå endnu hurtigere i fremtiden, og når forbrugerne får bedre information om, hvordan de kan bidrage, vil det gå rigtig stærkt. Den udvikling skal og vil vi være en central del af.”

L’Oréal ønsker at være meget åben og transparent og udgiver hvert år en rapport om, hvor langt firmaet er nået i sin ambitiøse plan. www.loreal.com

På CSR LINK’s Master Class deler Sonja Christensen Sharing Beauty With All som en af ni stærke CSR cases fra nogle af de største virksomheder i dansk erhvervsliv. De andre virksomheder er: Skandia, ISS, Microsoft, Danske Bank, Arla Fonden, SGS og NCC. Hver især byder de på unikke cases på CSR indsatser, og tilsammen giver det et billede af state-of-the-art af CSR i Danmark. Skandia lægger som vært lokaler til arrangementet og står desuden for et miniseminar om sociale investeringer i forebyggelse. Konferencen rammes ind med gæstetaler ved professor ved DTU Michael Hauschild og professor ved Aalborg Universitet Steen Hildebrandt.

Master Class afholdes i år d. 3. marts på Kay Fiskers Plads 9, Ørestaden. Læs mere om programmet og tilmeld på www.csr-link.dk.

Tags: CSR LINK

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere