02.06.2016 | Strategi & ledelse
Indspark: Skab vækst og værdi - også på den lange bane
Vi skal stræbe efter vækst og værdiskabelse, men vi skal stræbe efter, at det sker i et langt bredere perspektiv, med et mere langsigtet fokus og med afsæt i en holistisk tilgang.
Vi skal stræbe efter vækst og værdiskabelse, men vi skal stræbe efter, at det sker i et langt bredere perspektiv, med et mere langsigtet fokus og med afsæt i en holistisk tilgang.
Søren Kirkegaard sagde engang ”skynd dig langsomt” - det gælder også, når du skal finde balancen mellem de kortsigtede mål og de langsigtede ambitioner.
Der skal tænkes i retning af både økonomiske, sociale og miljømæssige mål, og vi skal naturligvis skabe vækst i vores virksomheder, men det kan ikke gøre det alene – vi er nødt til at inddrage andre faktorer samtidigt, og nødt til alle at tage et stort ansvar og bidrage hertil.
Vi skal turde udfordre systemer, strukturer, processer, regler, reformer og hinanden - ikke for at provokere, men for at sikre, at vi løbende flytter os i takt med de trends og markedsvilkår vi er omgivet af, og udnytter mulighederne for at styrke vores konkurrenceevne, og det må gerne gå lidt hurtigt….
Vi skal aldrig blive 100% tilfredse, men altid stræbe efter at blive lidt bedre, udnytte de muligheder og det potentiale, der ligger omkring os, for det er der ikke for evigt.
Vi skal have bl.a. have klare og visionære formål, ambitiøse og fælles mål, tænke langt mere på tværs af private virksomheder og offentlige institutioner.
Vækst og værdi skal skabes i fællesskab og langt mere netværksbaseret end vi er vant til, for netop at sikre diversitet og nye perspektiver til forskellige udfordringer. Vi skal sikre plads til mere kreativitet, flere innovative løsninger og generelt bare plads til lidt mere sund fornuft.
Vi bliver nødt til at bryde med de gængse opfattelser om mit og dit ansvar, og snarere tænke i vores ansvar, for vi har et fælles ansvar for at skabe vækst og værdi, på den lange bane.
Vi skal have mod til at udfordre den traditionelle tilgang til strategi og ledelse, og tænke i alternativer, tænke i løsninger, der tager højde for flere udfordringer end blot at skabe vækst på bundlinjen.
Er det ambitiøst? Er det udfordrende? Ja, og det kan blive rigtig sjovt, for intet er umuligt så længe det giver mening!