19.03.2013  |  Kommunikation

Indspark: Social business og CSR - same, same but different?

Er social business og CSR to sider af samme sag? Og skal man være drevet af etik og moral for at ville forene løsningen af samfundsproblemer med forretning?

I sidste måned var ophavsmanden til mikrolån og den sociale virksomhed Grameen Bank, Muhammad Yunus, æresgæst ved en konference i København, hvor jeg var inviteret til en paneldebat for at diskutere mulighederne for socialt entreprenørskab i Danmark.

Paneldebatten blev indledt med et oplæg af formanden for Rådet for Samfundsansvar, koncerndirektør Lise Kingo, Novo Nordisk, som bl.a. talte om at det var nødvendigt at fokusere på, hvordan vi - på tværs af sektorgrænser - kan samarbejde omkring udviklingen af løsninger på vores samfundsproblemer.

At det var en repræsentant for en multinational virksomhed, der indledte paneldebatten om socialt iværksætteri var for mig passende symbolsk.

For selvom det er fristende at forherlige socialt entreprenørskab og sociale innovatører som Yunus, spiller de kommercielle virksomheder også en vigtig rolle i forhold til udviklingen inden for samfundsansvar og forretning.

Og heldigvis er der rigtig mange forretningsfolk, der efterhånden har fået øjnene op for, at der er penge at hente ved at indarbejde samfundsansvarlighed som en del af deres forretningsstrategi. De kalder det for corporate social responsibility (CSR). Mens humanisterne har erkendt, at brug af markedsmetoder giver dem mulighed for at skabe endnu mere social værdi. De kalder sig for sociale (business) entreprenører eller socialøkonomiske virksomheder.

Hardcore business eller heartcore business?
Både sociale entreprenører og kommercielle virksomheder har mulighed for at skabe samfundsværdi, uanset om deres primære formål er af økonomisk eller af social karakter, og uanset hvad deres motiv måtte være.

Dér hvor formål og motiv imidlertid har betydning, er dels i forhold til troværdighed - virksomhedens "license to operate". Men i særdeleshed også i forhold til den sociale innovationskraft og vedholdenheden.

For mens kommercielle virksomheder som regel har brug for at skabe et økonomisk afkast inden for kort sigt, arbejder den sociale entreprenør i sin virksomhed med et mere langsigtet mål, og er villig til at gå meget længere, før det begynder at give også økonomiske resultater.

I min egen virksomhed er det således også vores erfaring, at mange sociale entreprenører ofte kæmper med at få forretning ind i kernen af deres sociale innovation og at få skaleret deres sociale forretningsmodeller. Mens de kommercielle virksomheder omvendt kæmper med at få indarbejdet samfundsansvarligheden i kernen af deres forretning og ind i hjertet af deres organisation, så de kan gå fra CSR til CSI (corporate social innovation).

Fokusér på effekten
En oplagt mulighed for begge parter er at indgå i såkaldte "shared value" partnerskaber. Og derfor har vi da også skabt et udviklingsprogram for kommercielle virksomheder og sociale entreprenører, der skal hjælpe begge med at få endnu større succes med deres mission - om de så er sat i verden for at tjene penge eller for at redde den.

Kynikerne vil måske sige, at de kommercielle virksomheder kun vil indgå i sådanne typer partnerskaber ud fra et ønske om at risikostyre, eller fordi man vil tjene flere penge. - Og hvad så? Handler det ikke hellere om at fokusere på den effekt, der kommer ud af det i sidste ende?

Som Dalai Lama efter sigende en gang skulle have udtalt – frit citeret – så er det bedre at give med et urent hjerte, end slet ikke at give. Og så kan man jo altid håbe på, at dét med hjertet kommer med hen ad vejen...

Mere fra Tania

Tania Ellis BP

Special Advisor, Speaker and CEO

Tania Ellis har en Executive MBA og 24 års ledelseserfaring fra det private erhvervsliv. De seneste 16 år som leder af sin B Corp-certificerede foredrags-, kursus- og rådgivningsvirksomhed, The Social Business Company. Over mere end 16 år har virksomheden samarbejdet med en lang række af Skandinaviens mest respekterede virksomheder og organisationer med foku…

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere