09.10.2015 | Strategi & ledelse
Strategisk fokus på CSR sikrer egetæpper hæderspris
Indhold fra partner Hvad er dette?
Der var sommerfugle i maven forud for prisuddelingen ved årets CSR Awards i Vejle, hvor egetæppers direktion sammen med Berendsen og Duba B8 stod i kulissen og ventede på de berømte ord. Det var tre stærke kandidater til CSR Strategiprisen, der uddeles af KPMG.
Og vinderen er: EGETÆPPER
Der var stolthed, men også alvor, at spore i takketalen fra egetæppers administrerende direktør Svend Aage Færch Nielsen. Vi er taknemmelige for den anerkendelse, vi nu får for vores arbejde med CSR. Og vi håber, at egetæpper kan være med til at inspirere andre virksomheder til at trække i samme retning som os, sagde han. Incitamentet har aldrig været større. Ikke bare kan vi nu se, at CSR betaler sig. Det skaber flere ordrer og positiv opmærksomhed. Men det er i høj grad også et spørgsmål om, at det er det rigtige at gøre. Verden har brug for, at virksomhederne tager ansvar. Og det ansvar starter, efter vores mening, i forretningsstrategien.
KPMG havde i udvælgelsesprocessen lagt vægt på, at vinder-virksomheden i særlig grad har tænkt CSR ind i forretningen og brugt det til at forløse potentiale og bidrage til at udfordre og udvikle gængse forretningsmodeller. Juryen nominerede egetæpper med følgende begrundelse: egetæpper har formået at styrke sin position i en udfordret branche ved at ændre hele sin forretningsmodel. Det bærende princip for den nye forretningsmodel er bæredygtighed, som gennemsyrer hele værdikæden. De har opstillet en række 2020-mål, som har imponeret juryen ved deres bredde og ambitionsniveau.
Der er bl.a. tale om mål som 100% fornybar energi, 50% reduktion af CO2-udledninger, 50% reduktion af vandforbrug, 70% flere lærlinge og elever og CSR certificering af alle 5 fabrikker i koncernen, forklarer Svend Aage Færch Nielsen. Han fortæller samtidig, at egetæpper har arbejdet med CSR siden 1970erne, og gennem de senere år har det været en vigtig del af strategien. Det har været med til at accelerere processen og betyder, at vi er blevet meget bedre til at tænke i nye, bæredygtige løsninger, og hvis der er noget morgendagen har brug for, så er det nye løsninger.
CSR-folkets Oscaruddeling
Det er CSR Fonden, der står bag CSR Awards. Det er femte gang, prisuddelingen finder sted som en fejring af alle de virksomheder i Danmark, der kombinerer samfundsansvar med forretning. egetæpper har deltaget i arrangementet lige fra starten, fordi CSR Awards i den grad er stedet at møde op, hvis man interesserer sig for CSR. Dels er der indlæg fra nogle af de mest interessante og inspirerende spillere på markedet, og dels er der god mulighed for at netværke med andre ligesindede virksomheder. Det er imidlertid første gang egetæpper har været nomineret til en pris.
Perfekt timing
På egetæpper er timingen for prisoverrækkelsen perfekt. Koncernen afholder nemlig i disse dage en stor, intern salgskonference, hvor mere end 150 sælgere fra ind- og udland er samlet. Det er selvfølgelig dejligt at kunne indlede hele konferencen med at dele den gode nyhed, smiler Svend Aage Færch Nielsen. Det er en god lejlighed til at understrege, at CSR i høj grad fortsat er på dagsordenen i ind- og udland. Den uvildige anerkendelse fra KPMG har stor værdi for os. Det kan vi bruge til at dokumentere vores indsats overfor kunder og interessenter. Noget der i højere og højere grad er krav om fra omverden.
Klima, miljø og energi

Why architects and designers should use cradle to cradle certified® products in sustainable interior projects
In this article by our CSR Manager Dorthe Aaboe Kallestrup, we feature an interview with William McDonough, a globally recognised leader in sustainable design and development and founder of the Cradle to Cradle Design® movement.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

CSR-rapport: Ege Carpets Bæredygtighedsrapport 2020/2021
Det er med stor glæde, vi præsenterer Ege Carpets nye bæredygtighedsrapport. Rapporten er en ærlig beretning om et år med nedlukninger, der har gjort det svært at drive forretning. Alligevel har vi skærpet indsatsen på bæredygtighed. Læs hvordan her.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

How to understand an EPD and work around its pitfalls
Through my work as Global CSR Lead in Ege Carpets, I hear questions about Environmental Product Declarations (EPDs) all the time. It’s clear to me that it’s a rather difficult tool to work with. In this article I explain the concept of EPDs and the complexity of its nature. EPDs are not just black and white. There are pitfalls to navigate around, but once you get the grip of it, you’ll most likely find EPDs to be a brilliant tool in your building and design projects.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

ege Group sigter efter stjernerne med ny bæredygtighedsrapport
Den 2. juli udkom ege Groups bæredygtighedsrapport, der endnu engang viser, at vi mener det seriøst, når vi siger, at vi vil være den tæppeproducent i verden, der er bedst til CSR.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Ege Carpets vinder Sustainability Innovation Award fra Dansk Erhverv og EY
Som vinder af Sustainability Innovation Award har Ege Carpets endnu engang indtaget både gulvet og scenen i bæredygtighedens navn.
Indhold fra partner
Kommunikation

CSR-rapport: ege Groups bæredygtighedsrapport 2019/2020
Det er med stor glæde vi præsenterer ege Groups nye bæredygtighedsrapport, der viser, at vi mener det, når vi siger, at vi vil være den tæppeproducent i verden, der er bedst til CSR.
Indhold fra partner