Supermarkedskæde afprøver let emballage
Den britiske supermarkedsgigant, Tesco, forsøger i øjeblikket at reducere deres emballageposter for at reducere deres samlede CO2-udledning i forsyningskæden.
Tescos nye miljøvenlige emballageprojekt går ud på at anvende plastikflasker til eget spiritus-sortiment samt at indføre vinflasker i letvægtsglas, skriver www.logistics.about.com. Letvægts-vinflaskerne hævdes at være de letteste nogensinde. De er resultatet af et projekt foretaget af WRAP. Flaskerne er 30 procent lettere end de tidligere letteste flasker, hvilket sparer 560 tons glas om året. Selskabet mener, at man indtil nu har opnået en CO2-reduktion på 86 procent i eget mærke-pakningen på grund af skiftet til plast. Tesco arbejder med sine leverandører i 4000 forskellige projekter på at skære ned på produktemballagen. Selskabet har en overordnet målsætning om at reducere sin CO2-udledning i forsyningskæden med 30 procent inden 2020.
-JR