TaxiNord anklages for omfattende greenwashing
TaxiNord lover langt mere end de kan holde i deres grønne markedsføring. Det får nu Forbrugerombudsmanden til at undersøge, om selskabet bryder lovgivningen om brug af miljømæssige påstande i markedsføringen.
Under overskriften ”Kør grønt med en miljøvenlig taxi” reklamerer TaxiNord på sin hjemmeside med en lang række ”grønne” initiativer og mål. Selskabet kalder sig ligefrem for ”første miljøvenlige taxi-selskab” og kunderne bliver på hjemmesiden præsenteret for et billede af en taxa, hvor grønne blade strømmer ud af udstødningsrøret.
Den markedsføring kan meget vel vise sig at være i strid med markedsføringsloven. I hvert fald undersøger Forbrugerombudsmanden i øjeblikket, på baggrund af en konkret klage, om der er hold i TaxiNords grønne påstande. Det bekræfter fuldmægtig i Forbrugerombudsmandens sekretariat Anne Zerman Nielsen overfor csr.dk.
Hun kan ikke udtale sig om en igangværende sag, men csr.dk har fået aktindsigt i den klage, som Forbrugerombudsmanden har fået over TaxiNords markedsføring. Det overordnede kritikpunkt er, at TaxiNord på ingen måde er grønnere end branchens øvrige aktører – og derfor vildleder forbrugeren med deres massive grønne markedsføring.
Reduktionsmål er ikke ambitiøst
Taxi Nord skriver blandt andet på sin hjemmeside, at de vil reducere deres CO2-udledning med 20 procent fra 2010 til 2014. Men det mål er på ingen måde ”grønnere”, end hvad landets øvrige taxiselskaber kommer til at præstere i perioden.
I 2012 er lovgivningen nemlig blevet strammet, så alle nye taxier skal indregistreres i energiklasse B mod tidligere energiklasse C. Og da danske taxier gennemsnitligt udskiftes efter to et halvt år på gaden, vil TaxiNord helt automatisk nå sit reduktionsmål på 20 procent blot ved at overholde gældende lov.
Chauffører har aldrig været på kursus
TaxiNord skriver også på sin hjemmeside, at virksomheden inden udgangen af 2011 vil udvikle et uddannelsesprogram for miljøbevidste chauffører. Realiteten er dog, i februar 2012, at ikke en eneste af TaxiNords chauffører har været på kursus.
”Står der udgangen af 2011? Det er en pinlig fejl,” siger direktør i TaxiNord Carsten Aastrup, da csr.dk konfronterer ham med udsagnet.”
Han henviser dog til at TaxiNord i samarbejde med firmaet Finn Frogne har fået midler fra Trafikstyrelsens projekt ”Grøn Transport” til at udvikle et motivationssystem og et uddannelsesforløb, som skal få chaufførerne til at køre grønt. Men projektet er langt fra færdigt og Carsten Aastrup erkender, at de første chauffører, der får glæde af projektet, først vil være uddannet om et år. Dermed bidrager de altså ikke i øjeblikket til hverken ”grøn” eller ”miljøvenlig” taxakørsel, som kunderne bliver lovet på hjemmesiden.
Direktør: vi er grønnere
Forbrugerombudsmanden kom i starten af 2011 med en revideret vejledning for brug af miljømæssige og etiske påstande i markedsføringen. I den står der blandt andet at:
”Forbrugerne skal kunne regne med, at der reelt er en mindre miljøbelastning i forhold til tilsvarende produkter, hvis en erhvervsdrivende markedsfører sit produkt som miljøvenligt, eventuelt suppleret med en forklaring på, hvad der gør produktet miljøvenligt eller mindre miljøbelastende.”
Præsenteret for den formulering fastholder Carsten Aastrup, at TaxiNord ikke smører for tykt på i virksomhedens grønne markedsføring.
”Jeg mener, at vi er grønnere end de øvrige taxiselskaber, og jeg mener, at vi har nogle stærkere visioner på det her område, end de andre har,” siger han.
Forbrugerombudsmanden tør ikke spå om, hvornår der foreligger en afgørelse i sagen.