09.02.2016  |  Klima, miljø og energi

Indspark: Test og forbrugerinformation om kemi skal gavne hele samfundet for at vi opnår Tryghed

Når alle parter der udvikler og formidler information om problematisk kemi i vores produkter er blevet enige om, hvordan man gør, er der en større chance for at informationen opfattes som solid og vejvisende. Som det er i dag har Forbrugerrådet fået opgaven af den tidligere regering og en miljøminister, der mente at samfundet havde brug for -som ministeren fremførte - en vagthund. Men nu har denne vagthund revet sig løs og er blevet bidsk og bjæffer unuanceret om at produkter er ”fulde af kræftfremkaldende stoffer eller er hormonforstyrrende” på trods af at de er helt lovlige og risikovurderede .

I dag er bekymringen for kemi ifølge befolkningsundersøgelser vokset fra 40% til 70% over 8 måneder mellem 2014 og 2015.  Når en så stor del af befolkningen er blevet bekymrede bliver  set endnu mere en vigtig samfundsopgave at skabtetryghed igennem solid og ensartet information til borgerne – en samfundsmæssig CSR opgave - det er præcis det Eva Kjer ønsker at stå i spidsen for når hun siger, at Forbrugerrådet i nedenstående artikel skal rette ind og skabe fokus via nuancer og risikobetragtninger i deres arbejde. Det er det vores ekspertmyndighed gør. Ministeren siger jo ikke at de skal lade være men blot at deres arbejdsmetoder bør bygge på og supplere ekspertmyndigheden Miljøstyrelsens.

Forbrugerrådet er på afveje, når rådets test-organ Tænk Kemi afviser miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen (V), der vurderer, at Tænk Kemi skræmmer og forvirrer forbrugerne, fordi informationen ikke er nuanceret nok. 

Når Eva Kjer Hansen påpeger, at Forbrugerrådets rådgivning om kemi kan skabe forvirring og unødig bekymring hos forbrugerne, så har ministeren sandsynligvis forud rådført sig med Miljøstyrelsen og har baseret sit udsagn på deres eksperter.

Eva Kjer Hansen fremhæver blot, at Forbrugerrådet fremover bør sikre bedre test, der mere nuanceret forholder sig til risiko frem for fare - og pointerer, at der er tale om salg af lovlige produkter, der er risikovurderede og derfor trygt kan anvendes. 

Eva Kjer Hansen siger på ingen måde, at Forbrugerrådet skal undlade at informere, eller at det er forkert at informere forbrugerne. 

Rådført af sin kompetente myndighed giver miljø- og fødevareministeren blot udtryk for, at forbrugerinformationen fra Forbrugerrådet Tænk Kemi må rette lidt ind, så den ikke opskræmmer og forvirrer.

Forskellige signaler forvirrer
Hvis Forbrugerrådet fremover følger Eva Kjer Hansens anbefaling, kan det medvirke til, at forbrugerne undgår test og aviser, der skriver, at fuldt lovlige og risikofrie produkter er farlige og fulde af kræftfremkaldende stoffer eller er hormonforstyrrende. 

Forbrugerrådet giver anden information om samme produkter end Miljøstyrelsen. Billedlig talt stiller Forbrugerrådet et ekstra trafiklys op, som viser gult, når Miljøstyrelsen viser grønt, og det forvirrer forbrugerne.

For eksempel giver Forbrugerrådets APP Kemiluppen visse miljøvenlige og svanemærkede produkter en advarende gul kolbe, hvor Miljøstyrelsen giver samme produkter grønt lys, når de anbefaler forbrugerne at købe Svanemærkede produkter for at være trygge. 

Forbrugerne har brug for enslydende information om kemi på det kvalitetsniveau, som den eksperterne i Miljøstyrelsen giver, for at føle sig trygge.

Skræmmekampagner gør ondt værre
Dansk Erhverv kan kun støtte Eva Kjer Hansens udmelding, for vi mener, at det er afgørende vigtigt, at instanser bag al offentligt betalt forbrugerinformation arbejder målrettet på at informere ensartet og med solid forbrugerinformation, og det gælder derfor også Forbrugerrådets Tænk Kemi.

Det er tankevækkende, at Forbrugerrådet afviser Eva Kjer Hansens vurdering og dermed ikke accepterer præmissen, at borgere i Danmark har én ekspertmyndighed, Miljøstyrelsen, til at varetage forbrugernes sikkerhed i forhold til produkter med indhold af kemikalier. 

Dansk Erhverv er overbeviste om, at hvis centralt informerende organisationer som for eksempel Asma-Allergi Danmark, Forbrugerrådet, Miljømærkning Danmark - og med Miljøstyrelsen i spidsen -  gik sammen og udarbejdede en vejviser til god forbrugerinformation om kemi i produkter, så ville forbrugerne have en god chance for få solid og tryg information. 

Dansk Erhverv lægger gerne hus til et sådant samarbejde og bidrager gerne med viden om, hvordan man kan opbygge et tillidsbaseret forhold til forbrugerne. Det har været et kerneområde for os og detailhandlen i mange år.

Fastholder Forbrugerrådet stædigt, at de, og ikke ministeren og hendes ekspertmyndighed, har ret, så fortsætter skræmmekampagnen, og Forbrugerrådet er dermed ikke længere i forbrugernes tjeneste.

Mere fra Jakob

Jakob Lamm Zeuthen

Miljøpolitisk chef

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere