06.12.2018  |  Klima, miljø og energi

Indspark: Tre idéer til arbejde med verdensmålene

FN's verdensmål kan ikke gradbøjes. Vi skal stræbe efter at nå dem 100 pct., og det skal dokumenteres med mærker. Her er mit bidrag til konferencen 'Mærk Verdensmålene', der blev holdt i Børssalen 5. december 2018.

FN’s verdensmål bliver kaldt en bevægelse og en vision for vores fælles jord. Det er det også. En god vision. Men den er også sådan formuleret, at alle kan påstå, at de arbejder for denne vision. For hvordan dokumenterer man en bevægelse hen imod en vision for 2030?

Cradle to Cradle Certified leverer en dokumentation for, at virksomheder faktisk ER i bevægelse – for Cradle to Cradle er på mange måder en vision om fuldstændig opfyldelse af nogle af de mål, som vi for alvor er bagud med i Danmark. Mål 12 for eksempel.

Mål 12 handler om ansvarligt forbrug og produktion. Kan ansvarlig gradbøjes, når det handler om at tære på jordens ressourcer og skabe affald med sit produkt? Kan ansvarlig gradbøjes, når det handler om at forurene miljøet og udsætte mennesker for sundhedsskadelige stoffer og sikkerhedsrisiko? 

Nej – mål 12 kan ikke gradbøjes. Mål 12 er en vision om, at vi faktisk KAN forbruge og producere ansvarligt – UDEN at gradbøje det – UDEN at tillade, at vi påvirker jordens ressourcerigdom, biodiversiteten, miljøet og menneskers helbred den mindste smule negativt.

Så hvordan dokumenterer en virksomhed, at den faktisk vil nå den vision. Kan det dokumenteres ved at mærke et produkt, der gør lidt mindre skade end andre lignende produkter? 

I min optik ja, MEN KUN, hvis man samtidig dokumenterer, at man ikke er tilfreds med sit produkt. At man faktisk er i bevægelse og arbejder og forpligter sig på at udvikle sit produkt og sin produktion, så det kommer tættere og tættere på det gode mål. Hvor man ikke længere gør mindre skade på miljø og mennesker, men faktisk gavner miljø og mennesker. Og hvor man er villig til at stille krav i hele værdikæden bag produktet, og hvor man er villig til at indgå partnerskaber for at sikre, at ressourcerne forbliver i kredsløb til fremtidige generationers brug.

Min første idé er derfor, at tredjepartsverificerede mærker skal støtte og dokumentere en udvikling hen imod at opfylde FN’s mål 100 pct., så deres aktiviteter i løbet af en overskuelig årrække bliver gavnlige for miljø og mennesker og ikke bare ’mindre skadelige’.

Den form for støtte og dokumentation kan man opnå for flere af målenes vedkommende med den internationale Cradle to Cradle Products Standard. Den er både tredjepartsverificeret og non-profit, og Cradle to Cradle danner grundlag for Ellen MacArthur Foundations definition på cirkulær økonomi. Samtidig leverer hele metoden bag mærket en opskrift på, hvordan virksomhederne kan forbedre processer og produkter.

Alligevel oplever vi, at der sker en konkurrenceforvridning, fordi nogen har defineret begrebet ’officielle mærker’, der får særlige fordele for eksempel i udbud, omtale og tilskudsordninger. 

Det leder mig frem til min anden idé: Det kunne være dejligt, hvis alle de mere end 50 troværdige og uafhængige 3. parts mærker på dansk jord var ligestillede for loven. 

På den måde ville det blive lettere for både virksomheder og offentlige indkøbere at anvende flere mærker, som på hver deres måde understøtter FN’s verdensmål. Det ville blive lettere at købe mere bæredygtigt, og især eksportvirksomheder vil være bedre dækket ind med andre mere internationale mærker end de officielle.  

Min tredje idé handler om samarbejde. Virksomheder, som virkelig vil arbejde med FN’s verdensmål, bør tænke holistisk, for hvad hjælper det at arbejde med et mål, hvis man samtidig modarbejder et andet? Det er virksomheder heldigvis rigtig gode til – derfor ser man tit, at virksomheder har mange mærker eller vælger et holistisk mærke, som dækker flere aspekter af bæredygtig udvikling. 

Mål nummer 17 handler om partnerskaber – og partnerskaber og samarbejder mellem forskellige miljømærker er nødvendige, hvis vi skal gøre det let for virksomheder at arbejde holistisk frem mod opfyldelsen af FN’s store og vigtige vision for 2030. C2C anerkender allerede en række mærker som FSC, Fairtrade og B-Corp som dokumentation og bliver også anerkendt af andre mærkeordninger som LEED, DGNB og BREEAM.

Så min afsluttende appel – og min tredje idé – er derfor: 

Lad os, der repræsenterer mærkeordningerne, samarbejde og anerkende hinandens mærker og metoder således, at virksomheder let kan udvide paletten af mærker, og så værdien og effekten af mærkerne bliver større. Både for virksomhedernes skyld – og for vores og for Jordens skyld. 

/Talen blev holdt ved konferencen 'Mærk Verdensmålene', som skulle udvikle 50 idéer til, hvordan mærker kan hjælpe virksomheder og offentlige organisationer med at arbejde med verdensmålene. 21 mærker var repræsenteret, hvoraf 5 var udvalgt til at holde tale. Omkring 200 tilhørere deltog i arrangementet, der blev holdt i Børssalen. 

Mere fra Annette

Annette Hastrup

CEO & Owner

CEO og ejer af Vugge til Vugge Aps, cand.scient. i biologi.Annette Hastrup er en engageret projektleder med udtalt forretningsforståelse. Hun fuldfører og leder Cradle to Cradle projekter med fokus på virksomheders omstilling, værdiskabelse og optimering af produkter, materialestrømme og forretningsmodeller i retning mod en cirkulær økonomi og sikrer dermed, at grøn omstilling og Cradle to Cradle…

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere