Vandhåndtering indtager central position
Ifølge en ny analyse vil der mangle op til 40 procent vand på verdensplan i 2030, og virksomhederne er nødt til at handle nu, skriver www.thegreensupplychain.com.
Den voksende potentielle vandkrise, som fastslås i en ny McKinsey-analyse, vil sandsynligvis manifestere sig på meget konkrete måder på sigt faktisk kan virkningerne allerede ses nu. For eksempel lukkede Coca-Cola og Pepsi Bottling i 2004 fabrikker i Indien, fordi lokale landmænd og andre interessenter troede, at virksomhederne konkurrerede med dem om vand. I 2007 tvang en tørke US Tennessee Valley Authority til at reducere sin vandkraftproduktion med næsten en tredjedel.
Episoder som disse har fået mange virksomheder til at tænke i vandhåndtering gennem en række genanvendelses- og omlægningstrin, som i nogle tilfælde dramatisk har reduceret mængden af vand i produktionsprocesserne. I mange dele af verden er vandressourcerne allerede ved at blive knappe. Ikke alene betyder det, som i Indien-tilfældet, at det kan blive opfattet, som om erhvervslivet konkurrerer om de knappe vandressourcer med forbrugere og husholdninger. Det betyder også, at prisen på vand vil stige betydeligt i mange områder, hvilket kan påvirke bundlinjen hos virksomheder, der ikke kan reducere vandforbruget hurtigt nok til at matche de opadgående priser.
Ifølge analytikere hos McKinsey vil vandproduktivitetsforbedringer i forskellige regioner og sektorer over hele verden koste omkring 50-60 milliarder dollars om året over de to næste årtier. Samtidig påpeger analytikerne dog også, at mange af investeringerne kan tjene sig selv hjem igen i løbet af kun tre år.
-JR