Varme i elbiler kan blive nyt dansk eksporteventyr
Tre måneders forsøg med elbiler i Østjylland har givet gode erfaringer til folkene bag. Og resultaterne kan være begyndelsen på et dansk eksporteventyr.
I tre måneder har en række østjyske familier testet elbiler i hverdagen, og forsøget har åbenbaret et par af elbilens klassiske problemer; den mangelfulde rækkevidde og den lange opladningstid. Det skriver Ingeniøren. Specielt de kolde vintermåneder december, januar og februar voldte besvær for testfamilierne. Således svandt bilernes rækkevidde ind til blot 60 km, og det endda uden at bilens elektriske varmeanlæg blev brugt. Kombineret med en opladningstid på op til otte timer, skulle der grundig planlægning til at få det hele til at passe sammen i hverdagen.
Nu har Energi Horsens, investeringsfonden bag projektet, indledt en undersøgelse sammen med Teknologisk Institut, der skal fastslå, hvorfor batterierne ikke holder længere, når de under testkørsler ellers har klaret over 100 km per opladning.
Fravalget af varme i bilerne, ombyggede Citroen C1er, har selvsagt resulteret i nogle frysende testfamilier, og derfor overvejer investeringsfonden lige nu mulighederne for at anvende en luftvarmepumpe i stedet for den originale, vandfyldte radiator med elektrisk blæser. Der skal sandsynligvis udvikles en ny type, måske i samarbejde med Grundfos eller Nilan, men lykkedes det, kan det blive starten på et nyt dansk eksporteventyr.
Eksport er en oplagt mulighed. Alt, hvad vi erfarer i løbet af forsøgsprojektet har til hensigt, at vi bliver leverandør af komponenter til et globalt elbilmarked. Det er vores mission. Her i det gryende marked for elbiler er der plads til en vis fortjeneste på komponenterne. Senere vil konkurrencen bliver meget hårdere, siger Energi Horsens' innovationschef, Karsten Lumbye Jensen, til Ingeniøren.
-AK