19.04.2016  |  Strategi & ledelse

Verdens bedste branche på CSR

Indhold fra partner Hvad er dette?

Den danske grafiske branche har opnået en særstatus på CSR i forhold til dens søsterorganisationer i resten verden. På CSR i Praksis-konferencen d. 2/6 fortæller branchens direktør om drivere og barrierer for SMV’ernes CSR

Der var engang, hvor den grafiske branche var et smertensbarn. Typografstrejker, dårligt arbejdsmiljø og seriøse miljøproblemer var det, man tænkte på, når talen faldt på tryksager. Det var dengang trykkerierne var synlige i gadebilledet, og hver en lille by havde sit eget trykkeri sammen med bager, kro og købmand. Bageren, kroen og købmanden ligger der måske stadig, men trykkeriet er sandsynligvis fortid. Globaliseringen, den teknologiske udvikling og rykket mod de større byer har været hård kost for de små trykkerier, som enten har drejet nøglen om eller slået sig sammen i større enheder i de større byer.

Det lyder som starten på en trist historie, men den har en lykkelig slutning. Eller rettere: trods modgang og nedgang står branchen i dag mere samlet end nogensinde før og kan tage kampen op mod udfordringerne. Thomas Torp, der som administrerende direktør i Grakom (tidligere Grafisk Arbejdsgiverforening) står i spidsen for branchens dagsorden og strategi, er da også synligt stolt over den forening, han repræsenterer:

”Det er jo sådan, at vi i branchen historisk set har haft nogle ret store miljøproblemer, og det har i høj grad præget vores udvikling. Vi har i mange år kæmpet med, at når man sagde den grafiske branche, så talte man om fældning af regnskovene, tryksværte med giftige stoffer, spildevand med tungmetaller og affaldsproblemer, for ikke at nævne de opløsningsmidler, som gjorde de ansatte syge, og tunge løft, som sled dem ned. Men jeg kan i dag sige uden at blinke med øjnene, at branchen er førende i verden på miljøvenlig produktion. Og det er vi blevet, fordi vi har taget problemerne alvorligt og arbejdet meget målrettet med miljøet, så vi nu har lagt det dårlige image bag os.”

Et miljømæssigt klart edge
Mens de indre problemer i branchen er trængt i defensiven har en ny meldt sig uden for døren. For i dag kan den samme tryksag laves stort set over hele verden og det til priser, som ligger langt under det danske lønniveau. Er det så enden på historien? – Nej, siger Thomas Torp, tværtom:

”Det høje miljøniveau, vi har opnået i branchen, har givet os et klart edge i forhold til andre lande. Der er ikke synlig forskel på kvaliteten på en tryksag, hvad enten den er trykt i Polen eller Danmark, så ofte konkurreres på pris og service. Her ser vi et stærkt markedspotentiale i vores højere CSR-standard i det globale perspektiv, som vi kan differentiere os på på nye markeder. Det siger jeg ikke bare for min egen branches vedkommende; generelt mærker vi, at danske virksomheder har høj troværdighed ude i verden og står for ordentlige forhold, og med den øgede fokus på underleverandørerne kommer det hele det danske erhvervsliv til gavn.”


Motivation til det ekstra skridt
Konkurrencekraften i CSR står og falder naturligvis med kundernes efterspørgsel, siger Thomas Torp, for trykkerierne adskiller sig ikke fra andre virksomheder: de leverer det, kunderne vil have. Vil kunderne ikke betale for mere miljø, så falder motivationen hos virksomhederne til at gå det ekstra skridt. En stor del af løftet skal derfor ske på kundesiden, både hos de private og offentlige købere, og i sidste ende er det vores allesammens ansvar som brugere og forbrugere, betoner Thomas Torp.

”Forretningen skal jo løbe rundt, og der skal gerne være et lille overskud,” siger Thomas Torp, som ikke er blind for, at den gode sag kan blive nedprioriteret: ”Motivationen skal være der. Det er stadig udbredt i branchen, at CSR forveksles med filantropi, og så bliver det udskudt til fordel for kundebetjeningen. Det skal være godt for forretningen, og det skal økonomisk hænge sammen. Og så skal det kunne overskues – CSR skal både være tilgængeligt og anvendeligt for virksomhederne. Det har vi i Grakom forsøgt at overvinde ved at gøre tingene konkrete.”

Fundamentet for branchen
Som få andre brancher har Grakom lagt sig i selen for drive udviklingen blandt virksomhederne i en mere bæredygtig – forstået på flere måder – retning. For år tilbage søsattes et værktøj til klimaberegning på tryksager, og for to år siden lancerede arbejdsgiverforeningen helt unikt sammen modparten i HK/privat et CSR kodeks, som bygger på de 10 principper i FN’s Global Compact justeret ind i forhold til branchen. For Thomas Torp handler de to tiltag om, at foreningen skal gå foran som et fyrtårn for medlemmerne:

”Grakoms indsats inden for CSR er i høj grad baseret på, at vi er en branche med en høj andel af mindre virksomheder, som ikke nødvendigvis har deres antenner rettet ind mod CSR. Derfor skal vi være fundamentet for branchen. Vi skal så at sige være gode til CSR på vores medlemmers vegne, og det betyder, at vi skal have et højt vidensniveau på miljøaspekter, og det er os, der skal tegne missionen. Vores virksomheder skal trygt kunne læne sig op af os, og vi skal være på forkant med de behov og forventninger, de og deres kunder har.”

Som det andet ben i Grakoms indsats kan medlemmerne hente konkret rådgivning, for eksempel til miljømærkeansøgningen, oplyser Thomas Torp: ”Det er meget vigtigt for os, at vores medlemmer ikke ender i ingenmandsland med tiltag, de ikke kan føre ud i livet. Det vi gør skal være omsætteligt til aktiv handling. De små virksomheder har ikke en hær af CSR-folk. Når de arbejder med CSR ligger det forskellige steder i organisationen, og skal det give mening for dem, der arbejder med det, skal der være en klar sammenhæng mellem indsats og resultater. Derfor hjælper vi vores medlemmer med deres miljømærkeansøgninger og implementeringen af kodekset, når de har behov for det.”

På CSR i Praksis-konferencen d. 2. juni er Thomas Torp i paneldebat med direktørerne fra tre andre erhvervsorganisationer for med Erhvervsstyrelsen som moderator at vende og dreje, hvilke drivere der er for de mindre virksomheders CSR indsats. Konferencen sætter med den nye klimaaftale og de 17 globale bæredygtighedsmål som bagtæppe fokus på SMV’ernes engagement i CSR gennem gæstetaler, paneldebat, seminarer og masser af konkrete cases fra SMV'ernes egne rækker. Konferencen byder på såvel inspiration og indspark som løsninger og redskaber til det praktiske arbejde med CSR for store som små virksomheder, videncentre, NGO’er, rådgivere og alle andre med interesse for CSR.
 
Se program og tilmelding på http://www.csr-link.dk/?page_id=1050

Tags: CSR LINK

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere