04.12.2019  |  Samfund

Indspark: Vi skal blive klogere på mulighederne gennem markedsdialog

I dag har næsten alle et ønske om at tage del i den bæredygtige udvikling, men det er først i dialogen, vi finder ud af, hvordan det også kan spille sammen med funktionelle, praktiske og økonomiske hensyn.

Hvad der virker for naboen, virker ikke altid for én selv. Og det samme kan vi sige om de offentlige udbud. Selvom bæredygtighed i stigende grad indgår som et vægtningskriterium i offentlige udbud, er det stadig meget forskelligt, hvor meget det fylder, og hvilke andre områder det bliver slået sammen med.

I udbudsloven er der en række mekanismer, der er oplagte at tage i brug for at sikre så god en udbudsproces som muligt. Markedsdialog er et af dem, og med den er det oplagt at adressere bæredygtighed.

Benyt de tilgængelige værktøjer
Markedsdialogen er et godt og konkret værktøj til at klarlægge behov, ønsker og muligheder på begge sider af bordet. Praktiske, funktionelle og økonomiske hensyn er stadig blandt de tungeste vægtningsparametre i et udbud, og disse er fuldt ud forenelige med bæredygtighed, selvom det ikke altid bliver tænkt sådan ind. 

Det skal markedsdialogen afhjælpe. Vores oplevelse er nemlig også, at ordregivere ikke altid er opmærksomme på, hvordan bæredygtighed kan spille sammen med de øvrige parametre. I et beklædningsudbud kan det f.eks. være oplagt at tænke på følgende:

  • Ved at reducere antallet af ugentlige leveringer, kan vi opnå både økonomiske og miljømæssige besparelser.
  • Ved at vælge et smalt sortiment og færre modeller, har vi mulighed for at vælge en bedre metervarekvalitet, som f.eks. økologisk bomuld i stedet for konventionel.
  • Ved at vælge en højere metervarekvalitet kan vi forlænge tøjets levetid.

Anbefalinger fra DI Service og IKA – Foreningen for Offentlige Indkøbere
Tidligere på året udgav DI Service og IKA – Foreningen for Offentlige Indkøbere sammen et katalog med syv anbefalinger til den gode udbudsproces. Anbefalingerne kan være med til at sikre, at det offentlig-private samarbejde skaber mest mulig værdi i den offentlige service til gavn for borgerne og slutbrugerne.
 

Denne artikel er en del af temaet I fokus: offentlige indkøb

Mere fra Morten

Morten Schou Andersen

Kundedirektør

  • msa@dfd.dk
  • 39750211
  • De Forenede Dampvaskerier A/S

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere