18.11.2021  |  Klima, miljø og energi

Vil vil gøre det attraktivt at køre elbil

Indhold fra partner Hvad er dette?

I Merkur vil vi være med til at understøtte en grøn transportsektor. Derfor har vi skruet renten helt i bund på vores elbillån, så det nu er blevet endnu mere attraktivt for dig at købe den mest miljøvenlige bil.

Af Mads Engel Pedersen

I sommer blev Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten og De Radikale enige om en ambitiøs målsætning om 70 procents reduktion af drivhusgasserne i 2030. Som et led i denne plan ønsker de, at salget af nye diesel- og benzinbiler skal ophøre fra 2030. Det er selvfølgelig nogle ambitioner vi hilser velkomne i Merkur.

Men vi kigger også langt efter et konkret udspil, som kan være med til at ændre privatbilismen klimabelastning. For faktisk udgør personbiler omkring halvdelen af transportsektorens klimabelastning i Danmark, ifølge Danmarks Naturfredningsforening, og det er en udfordring, som vi er nødt til at tage alvorligt.

Der skal flere elbiler på vejene

I dag udgør antallet af elbiler en minimal del af Danmarks samlede personbiler. Ifølge Danmarks Statistik udgjorde el- og hybridbiler i januar 2019 under 1 procent af alle personbiler i Danmark, det svarer til 15.205 ud af i alt knap 2,6 millioner personbiler. Af et land som Danmark, som gerne vil bære den grønne førertrøje, må dette siges at være et område, vi ikke kan prale af.

Elbilerne er et vigtigt led i at gøre transportsektoren mere grøn. En elbil i Danmark udleder nemlig samlet set kun halvt så mange drivhusgasser som en af de mest energieffektive fossilbiler. Det viser en analyse lavet af Klimarådets uafhængige eksperter, som har set på den samlede udledning over hele bilens levetid inklusiv produktion af bilen, batteriet og den strøm, der driver elbilen.

Når bilerne har kørt 200.000 km, har fossilbilen udledt mere end dobbelt så meget CO2 som elbilen. I fremtiden, når andelen af vedvarende energi vokser, og man samtidig bliver bedre til at producere batterier mere miljø- og klimavenligt, vil udledningen fra elbilerne blive endnu mindre.

Positiv udvikling i salg af elbiler

Der er dog også positive tendenser i markedet for elbiler. I oktober måned blev der solgt dobbelt så mange elbiler sammenlignet med oktober 2018. Set over de første 10 måneder af 2019 er der sket en stigning på 321 procent i salget af elbiler. I Merkur ser vi gerne, at denne udvikling fortsætter, men det kræver, at udviklingen mod en grøn transportsektor bliver understøttet, så det bliver attraktivt at køre elbil.

Nyt og billigt elbillån

Noget af det vi kan gøre som pengeinstitut er at sørge for at give dig og andre kunder incitament til at vælge de grønne løsninger. Derfor tilbyder vi nu et nyt og endnu mere attraktivt elbillån.

Vi har nemlig nedsat renten på vores elbillån fra 3,25 procent til kun 1,85 procent. Hvis du allerede har et elbillån hos Merkur, så nedsættes renten med omgående virkning til 1,85 procent. Det har vi gjort, fordi vi ønsker at kunne tilbyde de mest bæredygtige muligheder til vores kunder.

Er du nysgerrig på vores elbillån, kan du læse mere på Merkurs hjemmeside.

FAKTA

Nyt elbillån i Merkur

  • Vi nedsætter renten på elbillån fra 3,25 procent til kun 1,85 procent.
  • Det gør vi, fordi vi mener, at det skal være attraktivt for dig at vælge den mest miljørigtige bil.
  • Vores princip er, at jo længere din bil kører på literen, jo lavere bliver renten på dit billån. Derfor er lånet til en elbil det allerbilligste, du kan få.

Mere fra Merkur Andelskasse

Merkur Andelskasse

https://www.merkur.dk

Merkur Andelskasse er Danmarks førende værdibaserede pengeinstitut. Vi arbejder med en tredobbelt bundlinje, hvor det at passe på planeten og de mennesker, der bor på den, rangerer lige så højt som økonomien. Før vi låner penge ud til en virksomhed, vurderer vi derfor om økonomien er sund, men også om den påvirker samf…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere