26.02.2013  |  Kommunikation

Indspark: Virkelighedens CSR er praktisk CSR

Anne Louise Thon-Schur diskuterer i dette indlæg, hvordan virkelighedens CSR er praktisk CSR med udgangspunkt i en succesfuld dansk virksomhed Afrika.

I forbindelse med et interview til min næste bog, mødte jeg en dansk erhvervsmand, der havde haft succes med sin forretning i Afrika siden begyndelsen af 00’erne. Jeg spurgte ham, hvad CSR betød for ham og hans ekstremt succesfulde virksomhed. ”CSR er det, der kommer efter profit”, mente han og fortsatte:” Jeg ville virkelig gerne være blåstemplet af din branche, men jeg er reelt bange for, at jeg fejler på næsten alle fronter.”

Til forskel fra mange virksomhedsledere jeg møder, så vidste manden godt, hvad CSR stod for, og hvordan det kunne blive til en god forretning for hans egen virksomhed. Grunden til at han mente, at han var langt fra målet, var en lidt anden, end den jeg er vant til at høre.

”Jeg skal først have en stor, profitabel forretning, før jeg kan begynde at tænke i menneskerettigheder og miljø. Hovedsagligt med henblik på investor relations og salg af koncernen. Jeg ved jo godt, at miljø og menneskerettigheder er kriterier for overseas-investorer, Danida og potentielle købere, men investeringsrisikoen i Afrika er så meget højere, at jeg nærmest ser det som min ret, at vente med at gøre alt det gode.”

Der er medbloggere her på CSR.dk, der altid slår på tromme for, at virksomhedsledere sætter sig ned og tænker over, hvordan CSR bliver en del af virksomhedens mission. Sådan ser virkeligheden bare ikke altid ud.

Størstedelen af verdens virksomheder er skabt ud fra et ønske om profit og udnyttelse af et markedspotentiale. Uanset om man producerer ost i Zimbabwe eller skruer i Fredericia, så er CSR endnu et værktøj til at skabe yderligere vækst. Men det er et mærkværdigt argument, at man forventer, at virksomhedslederen sætter sig ned og tænker over, at virksomheden skal passe til CSR og ikke omvendt. Det er alt for fortænkt og alt for teoretisk. Virkelighedens CSR er praktisk CSR.

Tilbage til erhvervsmanden fra Afrika. Jeg er nemlig ikke enig i hans tese, at han havde fejlet i ”min” branches optik. Mit argument for CSR i Afrika er, at hvis man har over 200 ansatte, hvoraf en stor del har været med fra begyndelsen, så er det måske fordi, man behandler de ansatte bedre end naboen. Måske fordi man har skabt succes på dansk manér, selvom kulturen er så anderledes.

Desuden har Afrika en stor mangel på kompetente mellemledere, og job-shopping på mellemlederniveau er en daglig begivenhed. Der er altså rigtig mange gevinster ved at opføre sig ordentligt. Uden at han måske selv helt er klar over det, er den pågældende erhvervsmand fra interviewet i fuld gang med at lave CSR. Han har bare ikke sat sig ned og tænkt det ind i sin virksomhedsstrategi. Måske fordi han er praktiker, måske fordi han har travlt med at lave den nødvendige profit.

Faktum er, at det Afrika har størst behov for, er succecfulde iværksættere, der skaber arbejdspladser og producerer varer til og for den voksende middelklasse, så afrikanerne selv kan sørge for, at de kommer ud af fattigdommen.

Tags: CSR, Praktisk csr

Mere fra Anne-Louise

Anne-Louise Thon Schur

Director, Head of Sustainability and International Development

I work for SDGlead as a Partner. I advise clients in the area of sustainability, CSR and international development. I have been working with major projects a number of different clients, e.g. one of the world’s largest toy manufacturer, a Big Pharma company, as well as companies within industries, such as oil, wind, technology, telecoms, dairy, discount retail and biotech. I advise the publi…

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere