Virksomheder kaster sig ind i klimakampen
En række markante europæiske virksomheder giver nu offentligt udtryk for deres frustrationer over, at EU ikke sætter ambitiøse mål for CO2-reduktionen.
Fortvivlelsen bliver i øjeblikket større og større blandt store europæiske virksomheder, fordi EU tøver med at lægge sig fast på et mål om at have reduceret CO2-udledningerne med 30 procent i 2020 målt i forhold til 1990-niveaet.
Det kom til udtryk i sidste måned hvor en række virksomheder, som støtter NGOen The Climate Group, sendte et åbent brev til EU's klimaansvarlige politikere, hvori de kræver, at et 30 procent reduktionsmål bliver en realitet.
Virksomhederne, der blandet andet tæller sværvægtere som Google, Marks and Spencer og Nike, mener, at et 30 procents reduktionsmål vil være en win-win situation for Europa. De argumenterer for, at en højere målsætning på klimaområdet vil gavne Europas økonomi, generere flere arbejdspladser og skabe større sikkerhed og forudsigelighed for investorer.
30 procent vil booste økonomien
Luc Bas, der er ansvarlig for The Climate Groups europæiske program, præsenterede i sidste måned initiativet for pressen på en konference i Bruxelles. Her pointerede han, at der er klare økonomiske fordele ved at gå efter et reduktionsmål på 30 procent.
I takt med at det globale clean tech kapløb kommer op i fart, oplever en større og større del af Europas virksomheder, at der er klare økonomiske fordele ved, at Europa hæver ambitionerne om at reducere CO2-udledningerne, sagde han og understregede, at et 30 procents reduktionsmål også vil være et stærkt signal at sende til resten af verden forud for forhandlingerne i Cancún.
Hans synspunkt bliver blandt andet bakket op af Hannah Jones, der er ansvarlig for bæredygtig forretning og innovation hos Nike.
Nike mener, at en progressiv europæisk klimastrategi vil bane vejen for miljømæssige fremskridt, økonomisk vækst og samtidig stimulere innovation. Vi støtter et reduktionsmål på 30 procent, fordi erhvervslivet har brug for sikkerhed og en smule spillerum for at være i stand til at skabe grønne jobs og udløse den innovation, der er nødvendig for at skabe løsninger til vores bæredygtige fremtid, konstaterer hun.
Bag kravet om et 30 procents reduktionsmål står, udover The Climate Group, The Cambridge Programme for Sustainability Leadership, og WWF Climate Savers Programme.