17.04.2020  |  Kommunikation

Indspark: Virksomheder skal ikke være stille under corona, men skal undgå ”heltefælden”

Det kan være svært at vælge, hvad man skal gøre eller sige i denne corona-tid. International anerkendte kommunikations- og bæredygtighedsekspert Thomas Kolster kigger på vindende corona strategier fra udlandet og deler gode råd og cases!

Et kig på succesfulde corona kommunikations-strategier fra udlandet

Dette er ikke tiden til at være stille eller inaktiv som virksomhed. Ifølge et studie fra World Federation of Advertisers (En forening for global annoncører) afholder 80% af virksomhederne sig fra at lave kampagner, men samme antal tilpasser deres aktiviteter til krisen. Folk vil ikke kun have din hjælp, men hele marketing økosystemet har brug for dig – og jeg har brug for en smule normalitet: an krise KitKat! Måske har du svært ved at finde de rette beroligende ord eller den rette handling, som hvis en ven har mistet én der står nær. Vi må spørge os selv: hvad er kommunikations-parallellen i disse udfordrende corona-tider til ”jeg kondolerer”, at give en hånd med eller sende blomster?   

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

I over et årti, har jeg studeret forskellige tilgange til godgørende budskaber og deres profitabilitet, autenticitet og virkning. Disse er mere relevant nu end nogensinde før, og jeg vil dele fire kommunikations strategier: tie stille, sige noget, gøre noget og aktivere folk. 

Tie stille: den berømte struds med hovedet i sandet 

Når du ikke ved, hvad du skal sige (eller gøre), kan det være nemmeste at sige intet. Som pinlig stilhed. Virksomheder, vi ved hvem I er, og hvis I ignorerer os, vil vi ignorer jer ved kasseapparatet. Ifølge en rapport fra Edelman på tværs af markeder og med over 12.000 respondenter, siger 65% at, hvordan virksomheder reagerer under corona-krisen, vil have en ”stor indflydelse” på om de vil købe et produkt eller ej. Det er meget på spil. 

Råbe fra hustagene 

Dette er en krise, en krig mod corona, så har vi virkelig brug for at lytte til din virksomheds violin fyldte-budskab om håb og optimisme poleret med flotte produktskud? Volvo Trucks følte det var vigtigt at fortæller os, at deres lastbiler stadigvæk er på vejen og fejrer chaufførerne i reklamefilmen ”On the Road for Everyone”, selvom det føles som om, at lastbilerne er de rigtige helte. Hvis man virkelig vil hjælpe (eller fejre) de hårdtarbejdende chauffører, så vil de højst sandsynlig takke én mere for en kop kaffe (Det er en gratis idé til jer, Volvo). Kære virksomhed, jeg ved godt det muligvis kommer som et chok, men dette handler mindre om dig og mere om os (eller for den sags skyld, lastbilchaufførerne) 

At gøre hvad det kræver, lige meget hvad 

Mindre pral, mere handling. Se f.eks. Budweiser’s ”One Team” endnu en emotionelt ladet reklamefilm, som fejrer folk på fronten mod corona. Men i det mindste er der handling bag: Budweiser ligger stadioner til Røde Kors blodindsamlinger. Du kan bedømme den reelle forskel mod medie- og reklameforbruget… Andre virksomheder lader deres handlinger tale for sig selv og producerer håndsprit, donerer midler eller hjælper med andre essentielle initiativer. Disse tiltag kommer fra store virksomheder som LMVH-gruppen (bag et brand som Louis Vuitton), der laver håndsprit til små lokale virksomheder f.eks. ginmagere, der ligeledes ændrer deres produktion. I underholdningsbranchen har den franske house-dj Bob Sinclar spillet et gratis live-set hver eftermiddag under krisen – og tak fordi du er min musik mens Titanic synker! Se på, hvad du er bedst til – og gør så en forskel! 

Gør andre til heltene 

Ja ,selvfølgelig er der brug for helte under en krise – og ikke bare beroligende ord og sød klavermusik. Men kære virksomhed, pas på med at tage heltekappen på, fordi du vil højst sandsynlig falde til jorden som en dåse med majs. Se i stedet, hvordan du kan gøre folk omkring dig til heltene. 

Tag teleselskabet Verizon’s kampagne, “PayItForwardLIVE”, som lader kendte musikere underholde for at støtte små virksomheder og lokale hospitaler i USA samt opfodrer os alle til at gøre vores ved f.eks. at købe et gavekort til en lokal butik. ”A Mask for All” (En maske til alle) tilbyder gratis 3D-tegninger til corona-masker under parolen: en maske af folket til folket. Under en krise stræber vi alle efter en normal hverdag – og her kan din virksomhed som det absolutte minimum hjælpe os med at gøre brug af al den indendørs tid. Som du ikke kan undgå at se på de sociale medier, så er folk ivrige efter selvudvikling, læring, selvforkælelse eller bare et godt grin. Bagerkæden Nature’s Bakery’s hjemmeside delte praktiske tips og tricks til at holde børn aktive med det humoristiske budskab: Hvad katten skal jeg lave med mine børn? 

Vær en ven i gode – og dårlige tider 

Jeg har grinet, grædt og været imponeret over folks kreativitet og mod i denne tid fra sjove memes til Italienere som synger sammen fra deres vinduer. Hvis dit reklamebureau eller marketing afdeling har givet op på kreativiteten disse dage, så gi’ i stedet folk en scene, en mikrofon eller et anerkende skulderklap. Hop ikke i ”heltefælden” men undersøg i stedet hvordan din virksomhed kan spille en meningsfuld rolle: sigt efter at være til nytte, tilbyd et skud normalitet – eller hjælp folk med at hjælpe dem selv eller andre. Det er præcis, hvad venner er for: i gode og dårlige tider. 

Mere fra Thomas

Thomas Kolster

Mr. Goodvertising - Author, Speaker, Critic and Expert in Sustainable Communication

Thomas Kolster is a marketing activist on a mission to make business put people and planet first. As a seasoned branding and sustainability professional of more than 18 years’ standing, he’s advised Fortune 500 companies, small start-ups, governments, agencies and non-profits. He’s the founder of the global Goodvertising movement that’s inspired a shift for the better in ad…

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere