Voksende socialt ansvar i medicinalindustrien
For ikke så mange år siden endda trak det overskrifter når Novo Nordisk besøgte nødhjælpsprojekter i Afrika. Det har smittet af, og i dag står medicinalvirksomhederne nærmest i kø for at vise deres sociale ansvar.
Patenter udløber, billige kopiprodukter vinder indpas på markedet og gør konkurrencen hårdere end nogensinde, ligesom finanskrisen heller ikke har været ligefrem gunstig for branchen. Alligevel træder en stribe af verdens største medicinalvirksomheder nærmest hinanden over tæerne for at demonstrere deres sociale ansvar over for især verdens fattigste lande. Det gjorde danske Novo Nordisk allerede for nogle år siden, og dengang trak det overskrifter, når direktør Lars Rebien Sørensen besøgte katastroferamte områder i Afrika og bidrog med nødhjælp og medicin, en omtale vil mange andre af branchens virksomheder også gerne have del i.
Et af de nyeste eksempler på det kommer fra en af verdens største lægemiddelvirksomheder, amerikanske Pfizer, der har indledt en offensiv kampagne i bl.a. Vietnam og Tanzania, hvor man vil yde medicinsk behandling til 10 millioner mennesker imod øjensygdommen trakom, der er den største årsag til blindhed i udviklingslande. Ligeledes har man brugt millioner af dollars i kampen mod bl.a. malaria og AIDS, ligesom man har indgået en aftale med britiske GlaxoSmithKline, Unicef og The Bill & Melinda Gates Foundation omkring levering af meningitisvaccine på særligt favorable vilkår.
-AK