12.11.2015 | Klima, miljø og energi
Walmart speeder den grønne omstilling op
Walmart har installeret solcellepaneler på taget af 327 butikker og distributionscentre og har indgået en aftale om at aftage vindenergi fra en vindmøllepark i Texas.
Der var skepsis at spore, da amerikanske Walmart i 2005 proklamerede, at den gigantiske varehuskæde en dag ville være drevet fuldstændig på vedvarende energi. Og den skepsis har holdt ved de seneste år, men det ser ud til at vende nu, skriver The Christian Science Monitor.
Læs også: Walmart vil mindske brug af antibiotika
Walmart har nemlig fået installeret 105 megawatt solcellepaneler på taget af 327 butikker og distributionscentre, hvilket, ifølge Forbes, gør virksomheden til den største enkeltstående solenergigenerator i USA. I nogle stater kommer 26 procent af virksomhedens energi fra vedvarende energikilder.
Sidste måned indgik Walmart desuden en 10-årige aftale om at købe 58 procent af det forventede output fra en vindmøllepark i Texas. Walmarts mål er at bruge syv milliarder kilowatt-timer vedvarende energi i 2020, og her kan vindmølleparken i Texas levere næsten en femtedel, oplyser kædens vicepræsident for energi, Mark Vanderhelm.
Førhen har virksomheden været mere forsigtig med at indgå langsigtede kontrakter om vedvarende energi, men det har ændret sig nu, skriver Walmart i sin vedvarende energi-oversigt.
Læs også: Walmart fordobler indkøbene og satser på bæredygtige leverandører
Offentlige tilskud og andre aftaler har nemlig gjort Walmarts energitiltag omkostningseffektive. Eksempelvis har virksomheden ikke selv betalt for solcellerne på sine butikstage. Derimod er det installatøren, oftest SolarCity, der betaler for installationen og indgår en langsigtet aftale om opkøb af energi med Walmart.
-SSM
Klima, miljø og energi

Gæster på Roskilde Festival tester ny pantstation
For at gøre det lettere for festivalgæsterne at komme af med deres tomme dåser og flasker har Dansk Retursystem opsat en pantstation på Roskilde Festival, hvor det tager under et minut at få pant for omtrent 90 dåser og flasker. Et lignende pilotprojekt testes lige nu i hele landet.
Samfund

Danske virksomheder sælger stort til FN-organisationer
Danske virksomheders salg til Unicef, FN's Flygtningehøjkommissariat og andre FN-organisationer, der arbejder med globale problemer som flygtninge, fattigdom og klima, steg med knap en milliard kroner sidste år.
Strategi & ledelse

Hummel: Vores karmaaktiviteter er god branding
Gennem blandt andet sportsaktiviteter på Roskilde Festival støtter Hummel udsatte i Libanon. De sociale initiativer styrker virksomhedens brand og er derfor en god forretning, lyder det fra sportsbrandet .
Klima, miljø og energi

Mursten af cigaretskod og bil-ædende busser
Busser, der kan køre hen over biler, næste generation af træ, glas og stål, mursten af cigaretskod samt dansende turbiner uden vinger. Fælles for de innovative projekter er, at de alle er kulstofs-fattige.
Klima, miljø og energi

3GF-erklæring skal fremme grøn omstilling
Ved sidste uges 3GF-topmøde blev der indgået en global erklæring om fremme den grønne omstilling. I erklæringen opfordrer 3GF blandt andet til et dybere samarbejde om bæredygtig anvendelse af vand i Afrika, Latinamerika og Asien.
Supply chain

Virksomheder deltager i projekt om kemiske fodspor
En lang række virksomheder har deltaget i en undersøgelse om kemiske fodspor i produkter og forsyningskæder. Projektet vil blandt andet hjælpe virksomheder med at mindske afhængigheden af farlige kemikalier.