”Nu kan vi straffe CO2-synderne – og belønne de gode”

Laserbaseret måleudstyr kan hurtigt og præcist måle drivhusgasserne i udstødningen fra køretøjer. Det åbner for helt andre muligheder i forhold til at straffe dem, der sviner mest eller prøver at snyde – og belønne dem, der gør det godt, forklarer udvikleren bag.

Remote Sensing har længe været testet i USA, her i staten Virginia. Måleudstyret sidder i den grønne kasse, hvorfra laseren måler drivhusgasserne og partikelniveauet i bilernes udstødning. Foto: NEQ.

12.01.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

Samtidig er det at rense udstødningen en stor (og dyr) udfordring for bilproducenterne, hvilket i stor stil fører til snyd, sådan som Volkswagen-skandalen, også kendt som ’dieselgate’, illustrerede i 2015. En dansk virksomhed har imidlertid for nylig gennemført testforløb med en teknologi, der har et stort potentiale til at hjælpe myndigheder og andre interessenter med at tage hånd om problemet.

Det drejer sig om en løsning ved navn Remote Sensing (RS), som kan måle drivhusgasserne CO, CO2, HC og NOX samt antallet af partikler i udstødningen fra de køretøjer, der passerer forbi måleudstyret. Kort fortalt skydes en lysstråle igennem udstødningsgassen og fra den kan man få en øjeblikkelig og præcis måling af gassens sammensætning.

"Målingerne kan bruges som et værktøj for politikere, forskere, virksomheder osv., der vil have et grundlag for eksempelvis at straffe dem, der sviner mest eller prøver at snyde. Eller man kan vende den om og belønne dem, der er renest”, foreslår direktør for NEQ, Christian Rud Ingvardsen. Foto: NEQ.

Netop tempoet og præcisionen i de målinger, Remote Sensing kan levere, er afgørende for de muligheder, teknologien rummer, forklarer direktør Christian Rud Ingvardsen fra NEQ, som står bag løsningen herhjemme.

”Med denne her teknologi kan vi tjekke udstødningen på 2-3.000 køretøjer om dagen, og vi måle det eksakte individuelle niveau fra den enkelte bil eller lastbil. I kombination med et kamera kan vi på den måde afgøre præcis, hvor meget det enkelte køretøj sviner, og hvem det tilhører, og så agere ud fra det”, siger han og fortsætter:

”Fordi målingerne leverer store mængder nøjagtige data, så kan de bruges som et værktøj for politikere, forskere, virksomheder osv., der vil have et grundlag for eksempelvis at straffe dem, der sviner mest eller prøver at snyde. Eller man kan vende den om og belønne dem, der er renest”, foreslår Christian Rud Ingvardsen.

Velafprøvet teknologi
Hvordan det mere specifikt skal foregå, og hvilke konsekvenser, der kunne blive aktuelle i fx svindelsager, vil Christian Rud Ingvardsen lade være op til lovgiverne, men han peger dog på ”bøder og begrænsninger” til de værste tilfælde.

På virksomhedsniveau giver RS også muligheder for de selskaber, der vil gøre deres forsyningskæder grønnere, men måske mangler konkrete metoder i processen.

”Store transportører som fx Dansk Supermarked, Ikea, DSV osv. kan og bør stille miljøkrav til de speditører og vognmænd, de arbejder sammen med, men ofte kan det være både kompliceret, dyrt og tidskrævende at håndhæve de her krav. Her er Remote Sensing en oplagt løsning”, siger Christian Rud Ingvardsen.

Selve teknologien er da også velafprøvet og har faktisk været i brug i 20 år i både USA, Europa og Asien. Ligeledes var det Remote Sensing, der afslørede de uregelmæssigheder, der førte til dieselgate. Her er et af de centrale punkter, at RS måler udstødningsniveauet fra motoren, mens den er under reel belastning på vejen (Real Driving Emissions), modsat de opstillede forsøg, VW formåede at snyde med.

I USA bliver RS blandt andet brugt til at kontrollere flåder af køretøjer, herunder f.eks. Bostons flåde af ca. 1.000 bybusser. Disse køretøjer bliver kontrolleret to-tre gange om året for at sikre, at indbyggerne i den nordøstamerikanske millionby ikke bliver udsat for unødig luftforurening.

En Remote Sensing-opstilling omfatter flere elementer, der skal give præcise og brugbare resultater. Illustration: NEQ.

Private virksomheder skal selv styre deres indsats
Spørgsmålet er selvfølgelig, hvordan teknologien kan opnå bredere udbredelse i en dansk kontekst. Her der ifølge Christian Rud Ingvardsen ”et stykke vej endnu”, og han peger derfor på behovet for at få gang i nogle pilotprojekter.

Her kan NEQ, og evt. en organisation som Opus RSE (Remote Sensing Europe), være samarbejdspartner og udvikle mindre projekter, der kan løbe fra en uge og op til flere år. På grund af både geografiske forskelle og skiftende fokuspunkter med arbejdet, så er der ifølge NEQ sjældent to RS-programmer, der er ens, hvilket gør danske testforløb essentielle.

”Det er helt afgørende at få nogle lokale resultater, som man kan forholde sig til. Her er de tunge køretøjer ekstra vigtige i forhold til at gøre myndighederne interesserede, som er det, vi gerne vil starte med. Vi vil selvfølgelig også gerne have de private aktører med, og for virksomheder som Ikea, DSV etc., så er udgifterne til måling peanuts, spørgsmålet er bare, om de er klar til at håndtere eventuelle negative resultater. Men det skal de selv styre”, siger Christian Rud Ingvardsen.

Læs også: VW-CEO: "Vi vil tilbage på toppen af bæredygtighedsranglisterne"

På europæisk niveau er der formentlig lagt op til mere central kontrol af udstødningen fra kontinentets køretøjer. I hvert har både en komité under Europa-Parlamentet og Europa-Kommissionen anbefalet brugen af RS i stedet for kun at stole på bilproducenternes oplysninger.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.10.2025CSR.dk

Flere klimaskader og stigende bekymring men ingen samlet plan i sigte

27.10.2025CSRD+CO

Sponseret

Solceller er et effektivt ESG-greb

27.10.2025Klimaklar

Sponseret

Tag ejerskab over jeres CO2-data: Lær at bruge Klimakompasset med et gratis læringsforløb

24.10.2025CSR.dk

Vandsektoren står foran investeringer på 850 milliarder kroner frem mod 2070

21.10.2025CSR.dk

Danmark blandt de dårligste i EU: Madspild dobbelt så højt som gennemsnittet

17.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Hvad er definitionen på en gaveæske for dig?

17.10.2025CSR.dk

Får vi den første globale klimaskat i dag?

16.10.2025CSR.dk

Containerrederierne lover grønnere sejlads mens CO2-udledningerne slår rekord

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

Dansk Industri
Workshop
Støvring - ESG Inspirationsdage: Hvor godt kender du din værdikæde?

Kom til inspirationsdag med projekt ESG i værdikæder og få konkrete værktøjer og indsigter til at udvikle din virksomhed. Hør hvordan andre har arbejdet med ESG og skabt samarbejde og nye forretningsmuligheder i deres værdikæde – og få inspiration til, hvordan du kan gøre det samme.

Dato

28.10.2025

Tid

08:00

Sted

Støvring, Mekoprint

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Beierholm
Kursus
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - Oktober

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

28.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online