10 år med etisk handel - Verdensmål og partnerskaber i centrum
Verdensmålene var i centrum ved DIEHs markering af sit 10 års jubilæum. Finansministeren kaldte dem ’verdens vigtigste dagsorden’, og værdien af partnerskaber blev fremhævet fra flere sider.
I disse dage er det 10 år siden at Dansk Initiativ for Etisk Handel (DIEH) blev stiftet. Det markerede organisationen med en jubilæumskonference på Christiansborg i går, tirsdag d. 24. april, med deltagelse af en stribe topfolk fra NGO’er, virksomheder, fagbevægelsen, brancheorganisationer og offentlige myndigheder.
Læs også: Eksisterende bæredygtige løsninger skal spredes hurtigt for at nå verdensmålene
Samtlige 148 stole – og et par bænke – i Fællessalen var optaget, da Kirsten Brosbøl (S) i sin egenskab af formand for Folketingets Tværpolitiske Netværk for Verdensmålene bød de mange gæster velkommen og præsenterede eftermiddagens første taler, finansminister Kristian Jensen (V), der gjorde status for indfrielsen af FN’s 17 verdensmål (SDG’erne), her godt 2½ år efter vedtagelsen i New York.
”SDG’erne er verdens vigtigste dagsorden, fordi de rummer et paradigmeskift fra de gamle MDG’er (Millennium Development Goals, red.), som kun fokuserede på udviklingslandene, til at inddrage hele verden og det aftryk, vi alle sammen sætter på kloden”, sagde han og fortsatte:
”Før var det erhvervspolitik gennem udviklingspolitik, men nu er det omvendt, og deri ligger et kæmpe potentiale for danske virksomheder. Faktum er, at al bistand og filantropi ikke er nok til at opnå målene, og derfor skal vi have markedskræfterne i spil også. Her er partnerskaber som dem, bl.a. DIEH er med til at skabe, helt afgørende”, sagde Kristian Jensen.
Derudover anerkendte han også en utilfredshed med det første års fremskridt med regeringens handlingsplan på området, bl.a. fordi for få uddannelser inddrager SDG’erne, ligesom han pegede på de ”nationalistiske tendenser” rundt om i verden som noget, der gør ham pessimistisk ift. at opnå målene.
Den moderne virksomhed har ikke råd til at ignorere SDG’erne
Mikkel Stenbæk Hansen
Mulighedsbillede i stedet for trusselsbillede
Fra netop erhvervslivets side præsenterede COOPs formand, den nyligt genvalgte Lasse Bolander, etisk handel i et detailhandelsperspektiv. I tråd med finansministeren betonede han værdien i partnerskaber, sådan som SDG 17 også efterlyser.
”Vi kan ikke løse alle problemerne alene, eller ramme samtlige mål, vi fokuserer på dem, vi er gode til. Derfor har vi brug for samarbejde mellem virksomheder, myndigheder, NGO’er osv., sådan som det har været afgørende for os i Kenya”, sagde han med henvisning til det kafferisteri, COOP lancerede i landet i efteråret 2016.
”Når det kommer til virksomheder, så er kommunikationen og vinklingen meget vigtig. Det er simpelthen betydelig lettere at få kommercielle samarbejdspartnere ombord, hvis man kan tegne et mulighedsbillede i stedet for et trusselsbillede”, tilføjede Lasse Bolander.
Et panel bestående af CSO Morten Lehmann fra Global Fashion Agenda, direktør for Madkulturen, Judith Kyst, international chef for 3F, Jesper Nielsen, og DIEH’s tidligere direktør, Mette Boye, så tilbage på organisationens 10 år, og de mange fremskridt der ifølge panelet er sket over årene.
Stadig mange udfordringer
DIEH’s direktør, Mikkel Stenbæk Hansen, der overtog posten fra Mette Boye den 1. februar i år, præsenterede herefter den nyeste udgave af organisationens State of Ethical Trading-rapport. Rapporten sætter tal på den udvikling, panelet diskuterede og gør det klart, at der stadig er markante udfordringer, der skal løses.
”Selvom det går fremad, så er der rigeligt at tage fat på, når det kommer til lave lønninger, diskrimination, lange arbejdsdage, børnearbejde, slaveri, forsamlingsfrihed, ligestilling, menneskerettigheder og angreb mod dem, der forsøger at forsvare dem, og flere emner på miljøområdet”, sagde Mikkel Stenbæk og fortsatte:
”I SDG’ernes æra er det tydeligt, at partnerskaber er helt centrale for at vi kan adresse alle disse udfordringer. Flere og flere virksomheder prøver efterhånden at levere resultater på den baggrund, og samtidig kan vi se, at den etisk bevidste forbruger er blevet mainstream. Det gør også, at den moderne virksomhed ikke har råd til at ignorere SDG’erne”.
Konferencen bød også på indlæg fra DIEH’s søsterorganisationer i Storbritannien og Norge. De tre har samlet sig i det såkaldte Joint Ethical Trading Initiatives (JETI), som skal ’dække behovet for en international og praktisk tilgang til etisk handel’, som det hedder i State of Ethical Trading-rapporten.
Læs også: Partnerskaber på tværs gør det muligt at nå nye bæredygtighedsmål
Eftermiddagen blev rundet af med en paneldebat med Kirsten Brosbøl, adm. direktør for IFU, Tommy Thomsen, direktør for Landbrug og fødevarer, Flemming Nør-Pedersen og generalsekretær for Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen.