Partnerskaber på tværs gør det muligt at nå nye bæredygtighedsmål
Partnerskaber mellem nonprofitorganisationer og store virksomheder gør det muligt for virksomhederne at realisere deres bæredygtighedsmål.
Flere virksomheder indgår partnerskaber med NGO'er for at opnå sine bæredygtighedsmål for produktionen, skriver Sustainable Brands.
En af dem er den amerikanske fødevarekoncern PepsiCo, som har indgået et samarbejde med nonprofitorganisationen The Recycling Partnership. Partnerskabet skal realisere PepsiCos mål om at 100 procent af producentens emballage, skal designes til at kunne genbruges i 2025 samt at øge raterne for emballagegenbrug.
Læs også: Udfordringerne ved at producere med genbrugsplast
Det glæder Keefe Harrison, adm. direktør for The Recycling Partnership, at store virksomheder som PepsiCo prioriterer emballagen:
”Førende virksomheder forstår godt, at den emballage, det produkt og den service de leverer, bliver nødt til at være i overensstemmelse med deres mission og målsætninger”, siger Keefe Harrison til Sustainable Brands. Hun fortsætter:
”Investering i genbrug adresserer klimaforandringerne direkte ved at skabe markante reduceringer i CO2-udledningen og vandforbruget. Derudover hjælper sådanne investeringer samfund med at trives godt. Udviklingen bygger på tværgående forpligtigelse, og vi er meget glade for byde PepsiCo velkommen som partnere”, siger hun.
PepsiCo er i forvejen partner med Danimer Scientific, en del af Ellen MacArthur Foundation’s New Plastics Economi samt en af grundlæggerne bag Closed Loop Fund.
Mulighed for at imødekomme efterspørgslen
Closed Loop Fund er en fond, der blandt andet investerer i bæredygtige forbrugsprodukter og avanceret genbrugsteknologi. Fonden har netop forpligtiget sig til at investere tre millioner dollars i GreenMatra Technologies – en virksomhed, der producerer high-value polymerprodukter fra affaldsplastik.
Partnerskabet mellem de to betyder, at GreenMatra kan udvide betydeligt og dermed imødekomme en stigende efterspørgsel og genbruge endnu mere affaldsplastik.
Læs også: Dansk arkitektfirma vil genanvende forladte huse til nybyggeri
”Vi er meget glade for Closed Loop Funds investering i vores teknologi og deres tro på vores forretningsmodel”, siger Kousay Said, formand og adm. direktør for GreenMantra, til Sustainable Brands.
”Vi tager plastikaffald, der ellers bare skulle ende på lossepladsen, og på omkostningseffektiv vis omdanner vi det til materialer, der kan bruges i vores kunders produkter. Denne her investering vil gøre det muligt for os at fortsætte vores hastige vækst, og samtidig giver den os og vores arbejde yderligere troværdighed”, tilføjer han.
-CHM