30.08.2017  |  Klima, miljø og energi

Udfordringerne ved at producere med genbrugsplast

Globale brands som Timberland og Philips arbejder for at optimere brugen af genbrugsplast i nye forbrugsprodukter – men det er langt fra ligetil.

Brands verden over sætter ind med kreative genbrugsprodukter for at få bugt med noget af alt den plastik, der flyder på strande, gader og i store plastikøer i havene. Men det er ikke sådan lige til at skrue op for mængden af genbrugsplast i nye produkter – og slet ikke i forbrugsvarer. Det skriver Sustainable Brands.

Der er flere udfordringer, når det handler om at genbruge plastik i nye produkter. En af dem handler om, at der er stor forskel på plastik, hvilket betyder, at producenterne skal have fat i en helt bestemt type genbrugsplastik og ikke bare kan samle løs fra affaldsbunkerne.

Læs også: Head & Shoulders vil sælge shampoo i flasker af genbrugsplast

Det oplever blandt andre tøjproducenten Timberland, der primært designer og producerer tøj og sko til udendørs brug. Samtidig med, at leverandørerne skal skaffe bestemte typer, kvaliteter og mængder plastik, sker det hele under et tidspres fra en deadline for tøjets lancering. I et interview med Sustainable Brands fortæller virksomheden, at den typisk beregner et vindue på 18 måneder forud for nye lanceringer for at sikre, at der er tid til at skaffe de korrekte genbrugsmaterialer.

Læs også: Tendens: Stigende interesse for, men mangel på, genanvendelse af plast

Kollektionen Timberland X Thread er et eksempel på det globale brands arbejde med bæredygtige og genbrugte materialer. Det er Timberlands plan at lancere mere tøj fra kollektionen til foråret, og her vil Timerland hæve brugen af genbrugt polyester og samtidig bruge nye materialer som bioplastik og genbrugt nylon.

Udfordringer med æstetikken
En anden stor virksomhed, der arbejder med genbrugsplastik i forbrugsprodukter, er teknologiproducenten Philips. Virksomheden bruger en step-by-step-metode til at indfase genbrugsplast – først i allerede eksisterende produkter og senere i produkter, der er designet til at blive produceret med genbrugsmaterialer.

Ifølge Eelco Smit, Philips bæredygtighedsdirektør, har metoden betydet, at virksomheden har kunne skalere brugen af genbrugsplast op i det tempo, de har.

”Før vi tog denne metode i brug, brugte vi i gennemsnit to år på at implementere genbrugsplast – at finde de rigtige materialer, teste materialet i produktet og producere det. Med denne her metode tager den proces ni måneder”, siger Eelco Smit til Sustainable Brands.

Læs også: Nyt initiativ skal sikre mere plastikgenbrug

Eelco Smit fortæller videre, at en af nøgleudfordringerne med genbrugsplasten desuden ligger i den æstetiske boldgade, blandt andet med at få den rette farve og det rette ’finish’. ’Hårde’ og lyse farver er betydeligt sværere at opnå, herunder ’sort med højglans’, hvilket ellers er en populær farve at bruge til elektroniske produkter. Derudover er det svært at fjerne alle partikler og små urenheder i brugt plastik.

”Vi er nødt til at arbejde sammen med vores genbrugspartnere for at forbedre kvaliteten af materialerne, samt arbejde med selve produkterne og den teknologi vi bruger til at omsmelte plastikken. Der er plads til forbedringer og innovation på alle områder, hvis vi skal ramme kvalitetsstandarderne”, siger Eelco Smit til Sustainable Brands.

-CHM

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere