Udfordringerne ved at producere med genbrugsplast

Globale brands som Timberland og Philips arbejder for at optimere brugen af genbrugsplast i nye forbrugsprodukter – men det er langt fra ligetil.

Det kan tage lang tid at finde de rette plastikmaterialer i affaldsbunkerne for virksomheder, der vil bruge genbrugsplast i produktionen. .

30.08.2017

CSR.dk

Brands verden over sætter ind med kreative genbrugsprodukter for at få bugt med noget af alt den plastik, der flyder på strande, gader og i store plastikøer i havene. Men det er ikke sådan lige til at skrue op for mængden af genbrugsplast i nye produkter – og slet ikke i forbrugsvarer. Det skriver Sustainable Brands.

Der er flere udfordringer, når det handler om at genbruge plastik i nye produkter. En af dem handler om, at der er stor forskel på plastik, hvilket betyder, at producenterne skal have fat i en helt bestemt type genbrugsplastik og ikke bare kan samle løs fra affaldsbunkerne.

Læs også: Head & Shoulders vil sælge shampoo i flasker af genbrugsplast

Det oplever blandt andre tøjproducenten Timberland, der primært designer og producerer tøj og sko til udendørs brug. Samtidig med, at leverandørerne skal skaffe bestemte typer, kvaliteter og mængder plastik, sker det hele under et tidspres fra en deadline for tøjets lancering. I et interview med Sustainable Brands fortæller virksomheden, at den typisk beregner et vindue på 18 måneder forud for nye lanceringer for at sikre, at der er tid til at skaffe de korrekte genbrugsmaterialer.

Læs også: Tendens: Stigende interesse for, men mangel på, genanvendelse af plast

Kollektionen Timberland X Thread er et eksempel på det globale brands arbejde med bæredygtige og genbrugte materialer. Det er Timberlands plan at lancere mere tøj fra kollektionen til foråret, og her vil Timerland hæve brugen af genbrugt polyester og samtidig bruge nye materialer som bioplastik og genbrugt nylon.

Udfordringer med æstetikken
En anden stor virksomhed, der arbejder med genbrugsplastik i forbrugsprodukter, er teknologiproducenten Philips. Virksomheden bruger en step-by-step-metode til at indfase genbrugsplast – først i allerede eksisterende produkter og senere i produkter, der er designet til at blive produceret med genbrugsmaterialer.

Ifølge Eelco Smit, Philips bæredygtighedsdirektør, har metoden betydet, at virksomheden har kunne skalere brugen af genbrugsplast op i det tempo, de har.

”Før vi tog denne metode i brug, brugte vi i gennemsnit to år på at implementere genbrugsplast – at finde de rigtige materialer, teste materialet i produktet og producere det. Med denne her metode tager den proces ni måneder”, siger Eelco Smit til Sustainable Brands.

Læs også: Nyt initiativ skal sikre mere plastikgenbrug

Eelco Smit fortæller videre, at en af nøgleudfordringerne med genbrugsplasten desuden ligger i den æstetiske boldgade, blandt andet med at få den rette farve og det rette ’finish’. ’Hårde’ og lyse farver er betydeligt sværere at opnå, herunder ’sort med højglans’, hvilket ellers er en populær farve at bruge til elektroniske produkter. Derudover er det svært at fjerne alle partikler og små urenheder i brugt plastik.

”Vi er nødt til at arbejde sammen med vores genbrugspartnere for at forbedre kvaliteten af materialerne, samt arbejde med selve produkterne og den teknologi vi bruger til at omsmelte plastikken. Der er plads til forbedringer og innovation på alle områder, hvis vi skal ramme kvalitetsstandarderne”, siger Eelco Smit til Sustainable Brands.

-CHM

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

20.12.2024Slow A/S

Sponseret

Hvorfor kalder vi kaffe for "Java"? Og andre sjove kælenavne

20.12.2024CSR.dk

Realdania bag ny indsats for cirkulært byggeri i Danmark

19.12.2024CSR.dk

Nyt studie belyser sociale mediers miljøbelastning

19.12.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea er kåret til europæisk klimaleder for tredje år i træk

19.12.2024SustainBusiness

Sponseret

Et kig ud i fremtiden med Sebastian Mernild

19.12.2024Freehand Coffee Company A/S

Sponseret

Bønner fra kaffens verden

18.12.2024CSR.dk

Klimakredit-diskussionen er langt fra slut

17.12.2024CSR.dk

’Verdens Bedste Indkøber 2024’ er hædret for sit fokus på bæredygtighed

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams