21.11.2016 | Klima, miljø og energi
Adidas lancerer løbesko og fodboldtøj lavet af havplast
Et samarbejde mellem Adidas og Parley for the Oceans har skabt verdens første masseproducerede løbesko lavet af plastikaffald fra verdenshavene. Samarbejdet har også resulteret i nye fodboldtrøjer til klubberne Real Madrid og Bayern München.
“Jeg er glad for, at gå på banen I en trøje skabt af genbrugt plastikaffald fra havene. Det er en fantastisk mulighed for at skabe opmærksomhed på nødvendigheden for at beskytte og bevare vores oceaner – jeg ved, det her er begyndelsen på noget helt specielt”, siger midtbanespiller i Bayern München, Xabi Alonso. Foto: Adidas.
Adidas har sammen med Parley for the Oceans udviklet løbesko og fodboldtrøjer, der forener sport, design og bæredygtighed. Både sko og trøjer er nemlig skabt af plastikaffald fra verdenshavene.
Parley for the Ocean er en miljøaktivistgruppe, der vil sætte fokus på forureningen af verdenshavene og i samarbejde med forskere, designere og kunstnere skabe projekter, der kan sætte en stopper for blandt andet den store mængde plastik, der flyder rundt i vores verdenshave.
”Ingen kan redde verdenshavene alene. Hver enkelt af os kan spille en rolle i løsningen, men det er op til de kreative industrier og producenter, som fx Adidas, at forny de konventionelle materialer, produkter og forretningsmodeller. Med de nye løbesko demonstrerer vi, hvad der er muligt. Derfor er det mere end blot et par sko – det er en invitation til at tilslutte sig vores bevægelse”, siger grundlægger af Parley for the Ocean, Cyrill Gutsch.
Løbeskoene UltraBoost Uncaged Parley er lavet af 95 procent genbrugsplast fra Maldivernes kyster. De resterende fem procent består af genbrugt polyester. Foto: Adidas.
Ét par løbesko = 11 plastikflasker
Den nye, bæredygtige løbesko, der har fået navnet UltraBoost Uncaged Parley, er den første masseproducerede sko skabt af det såkaldte Parley Ocean Plastic. Inden udgangen af 2017 er det planen, at Adidas vil have skabt én million par af de bæredygtige løbesko.
Ligesom skoene er fodboldtrøjerne, som storklubberne Bayern München og Real Madrid benytter i denne måned, de første af sin slags. Udover havplastmaterialet er der brugt vandbaseret print, ligesom både klubber og sponsorer er blevet enige om ikke at have synlige logoer for at understrege bæredygtigheden.
Læs også: København med i nyt plastikinitiativ
Parley Ocean Plastic, som begge sportsdesigns hovedsageligt er fremstillet af, består af genbrugt havplast opfanget af Parley i Maldivernes kystområder. Ét par løbesko genbruger hvad der svarer til 11 plastikflasker.
Læs mere om de bæredygtige løbesko og fodboldtrøjer.
-CHM
Klima, miljø og energi

IMO klar med ny klimaaftale for fremtidens skibsfart
FN’s søfartsorganisation, IMO, indgår ny aftale, der skal nedbringe udledningen af drivhusgasser fra skibsfart. Målet er, at forureningen skal reduceres med mindst 50 procent i 2050 sammenlignet med 2008. Der er dog ikke udelt begejstring for målsætningen.
Strategi & ledelse

Virksomhederne er først ved at forstå klimaeffekterne
Virksomhederne er slet ikke klar til at rapportere med scenarier og kvalificerede beregninger af klimaeffekten på deres forretning. De arbejder stadig med at forstå deres risici og hvordan de hænger sammen. Klimaforandringer ramme alle, så SMV'erne bør også lave analysen, selvom de ikke vil rapportere.
Strategi & ledelse

"Kombinationen af tillid og forretningsforståelse manglede"
Folkekirkens Nødhjælp måtte for nylig afbryde samarbejdet med en lokal erhvervspartner i Uganda, efter man ikke kunne enes om en fælles vej frem. Seniorrådgiver Gitte Dyrhagen Husager kalder alligevel forløbet ‘en succeshistorie’ fordi projektet fortsætter på baggrund af den læring, organisationen har høstet.
Strategi & ledelse

Klima: Rapporteringskrav kan drive forståelse og handling
Virksomheder anerkender helt og fuldt, at de er udsat for klimarisici, men de er ikke nået særlig langt med at implementere fornuftige svar.
Klima, miljø og energi

Grønne ambitioner kræver politisk opbakning
Arla vil gerne sænke sit CO2-udslip i de kommende år. Det er en udfordring, der blandt andet skal løses ved at få Christiansborg med på vognen, ligesom teknologien skal videreudvikles.
Samfund

Messi som ambassadør for bæredygtig turisme
Lionel Messi er blevet udpeget som ambassadør for ansvarlig turisme af FN’s organisation på området, UNWTO, for at kunne hjælpe med at sprede budskabet om de positive værdier ved at rejse med omtanke.