Arbejdsmiljøregler giver administrative kvaler for små virksomheder
De administrative udfordringer forbundet med arbejdsmiljøregler rammer især virksomheder med under ti ansatte.
Små og mellemstore virksomheder tynges stadig af administrative byrder, skriver mediet idag.dk. Og det bærer arbejdsmiljøreglerne en del af skylden for, viser en undersøgelse foretaget af Dansk Byggeri.
Undersøgelsen blev gennemført i slutningen af december blandt små og mellemstore virksomheder inden for byggeriet. Den viser, at især virksomheder med under ti ansatte føler sig ramt af stigende, administrative byrder.
Læs også: Flere yngre medarbejdere søger hjælp grundet psykisk belastende arbejdsmiljø
Overordnet svarer cirka halvdelen af de små virksomheder, at de administrative byrder er blevet værre inden for de seneste fem år, med arbejdsmiljøreglerne som mest valgte årsag.
Politisk konsulent i Dansk Byggeri, Anne Gram, forklarer tendensen med, at der er kommet nye regler på området – regler som også små virksomheder skal forholde sig til. Et eksempel er, at det nu er muligt for bygherrerne at stille krav til arbejdssikkerhed.
Læs også: Bygherrer må gerne stille krav om kædeansvar til entreprenører
Læs Dansk Byggeris liste over arbejdsmiljøforhold, virksomheder skal have styr på, her.
-CHM