Bæredygtighed hitter blandt kinesiske forbrugere
Forbrugere i Kina, Thailand og Malaysia tænker mere på bæredygtighed i forhold til rigere naboer i Fjernøsten. Det viser en ny rapport fra MasterCard.
Kinesiske forbrugere sætter arbejdsvilkår og bæredygtighed højt, når de handler. Det viser en opsigtsvækkende rapport fra MasterCard, skriver branchesitet Fashionforum.dk.
Læs også: Globalt CO2-udslip stagnerer
Rapporten viser, at virksomheder der er socialt bevidste og donerer overskud til velgørenhed er yderst populære i verdens mest folkerige nation, selvom det måske kommer som en overraskelse for de fleste.
Georgette Tan, der leder MasterCards kommunikation i Fjernøsten, peger på, at netop fordi Kina har massive problemer med arbejdsforhold og bæredygtighed, er interessen også stor.
"Supply chains begynder på de markeder, der stadig er under udvikling. Derfor er det naturligt for forbrugerne i disse lande at favorisere fairtrade-produkter og købmænd, der giver tilbage til de lokale samfund", siger hun til Fashion United.
Læs også: Kina vil suge Danmarks energierfaringer til sig
Således viser undersøgelsen, at det særligt er forbrugere i landene Kina, Thailand og Malaysia, der handler brugervenligt, hvorimod de rigere lande i Fjernøsten som Japan og Sydkorea ikke i samme grad tænker bæredygtigt.
-JPN