Kursskifte: Bestseller offentliggør leverandører i 2017
Efter at have mødt en del kritik for manglende prioritering af gennemsigtighed i deres supply chain, har man hos Bestseller besluttet sig for at åbne sine leverandørlister.
Transparens var et af de helt store emner under NGO'en Fashion Revolutions internationale aktivistuge i slutningen af april. Bl.a. gjorde rapporten Fashion Transparency Index status over modebranchens arbejde med netop gennemsigtighed i tøjproduktionens værdikæde. Det skriver Fasion Forum.
En af de virksomheder, der kom i søgelyset i den forbindelse, var den danske modegigant Bestseller. Efter at have fået kritik for mangel på netop gennemsigtighed i forsyningskæden, har virksomheden nu afsløre, at man er begyndt at tage de første skridt i retning af en mere transparent værdikæde.
Læs også: Rapport: Der mangler stadig transparens i tøjindustrien
Fremover vil Bestsellerkoncernen således offentliggøre information om koncernens leverandører:
”Vi har valgt at påbegynde processen med at gøre vores leverandørinformation offentligt tilgængelig, fordi vi ønsker at bidrage til øget gennemsigtighed i tekstilbranchen”, siger Jesper Stubkier, der er kommunikationschef i Bestseller til Fashion Forum og fortsætter:
”Vi har gennem mange år arbejdet tæt sammen med relevante partnere, som for eksempel fagforeninger, NGO’er og andre organisationer, der gennem adgang til vores leverandører har været med til at skabe forbedringer på fabrikkerne”.
Fra nej til ja på et halvt år
Fashion Forum fortæller ligeledes, at tilbage i september 2016 meddelte Bestsellers daværende kommunikationschef og Sustainability Director, Mogens Werge, ellers, at man ikke havde planer om at offentliggøre virksomhedens leverandørkæde, og kritiserede det stærke fokus på åbne leverandørlister for at forsimple diskussionen af ansvarlighed. Et synspunkt organisationen Dansk Mode og Tekstil bakkede op om.
Bestsellers nuværende sustainability manager, Katrine Milman, har tidligere meddelt at man i løbet af indeværende 2017 ville ”starte processen med at gøre leverandørinformation tilgængelig for offentligheden” – en udmelding, som NGO'en Clean Clothes Campaign kaldte "uambitiøs".
Læs også: Endnu en undersøgelse efterlyser transparens i tøjindustrien
Godt et halvt år senere kunne Jesper Stubkier fra Bestseller så meddele Fashion Forum, at det kommer til at gå hurtigere end tidligere antaget:
”Vi har nu indset, at der også er et behov for at kommunikere til en bredere målgruppe, og ved at offentliggøre flere informationer om vores leverandørforhold, håber vi at kunne synliggøre vores indsats endnu mere over for kunder, NGO’er og andre interessenter.
Tøjvirksomheden forventer at offentliggøre lister over navne på de fabrikker, der leverer til alle deres varemærker i løbet af 2017.
- EL