The Body Shop vil være verdens mest etiske og bæredygtige virksomhed

Den britiske kosmetikkæde har sat sig en stribe ambitiøse mål inden for etisk og bæredygtig handel, der skal gøre virksomheden til en markedsleder på området.

The Body Shop vil være verdens mest etiske og bæredygtige virksomhed. Foto: Flickr/Jun560.

18.02.2016

CSR.dk

I år er det 40 år siden at skønhedsfirmaet The Body Shop slog dørene op for sin første butik i den sydengelske kystby Brighton, og i den forbindelse har den i dag globale koncern lanceret en ambitiøs målsætning om slet og ret at blive verdens mest etiske og bæredygtige virksomhed i 2020.

Læs også: Europas grønneste butik er åbnet i Valby

Den nye strategi indeholder 14 underpunkter samlet under overskriften ”Enrich Not Exploit”, der dækker forskellige forpligtelser relateret til miljø, klima og etisk handel samt principper i forhold til sporbarhed og transparens i forsyningskæden.

Allerede ved grundlæggelsen i 1976 var de etiske principper vigtige for kædens stifter, Anita Roddick. Hun døde i 2006 og virksomheden blev opkøbt af giganten L’Oréal, men ved at melde de nye forpligtelser ud til offentligheden, vil man gerne repositionere sig selv som en leder og inspirationskilde, fortæller bestyrelsesformand og CEO hos The Body Shop, Jeremy Schwartz.

”Vi var de første i skønhedsverdenen til at anvende fair trade, og vi har stadig branchens stærkeste program. Vi er små, men vi går forrest. I dag byder fremtiden på store udfordringer for os alle, og 40 års jubilæet for The Body Shop er en perfekt anledning til at konsolidere vores mål om at blive den ledende etiske virksomhed. At være virkelig bæredygtig, betyder for os, at vi skal forme vores virksomhed, så den fungerer i overensstemmelse med jordens naturlige systemer og ressourcer, så de kan forny og genskabe sig selv”, siger han i en pressemeddelelse.

Handel, ingredienser, energi på tapetet
Blandt de konkrete mål har The Body Shop forpligtet sig til at fordoble sit etiske handelsprogram (Community Trade) fra 19 til 40 ingredienser og hjælpe med at berige de lokalsamfund, der producerer dem. Det indebærer bl.a. et fortsæt tæt samarbejde med virksomhedens mere end 120 leverandører og deres 40.000 ansatte.

Kæden, der har 43 butikker i Danmark og over 3000 på verdensplan, vil også offentliggøre, hvilke naturlige ingredienser, de anvender, hvilke ingredienser de har fra grøn kemi, og graden af deres produkters bionedbrydelighed og vandmiljøpåvirkning. Samtidig skal alle naturlige ingredienser kunne spores og beviseligt være bæredygtigt dyrket, for dermed at beskytte 10.000 hektar skov og naturlige miljøer.

På emballagefronten vil man sikre sig, at 70 procent af den samlede emballage ikke indeholder fossile brændstoffer, og så skal samtlige butikker forsynes med grøn eller CO2-neutral energi samtidig med at energiforbruget skal sænkes 10 procent om året.

Læs også: Nul affald fra Unilever i Europa

Alle mål er som nævnt sat med 2020 som deadline. I den forbindelse har Jeremy Schwartz over for Sky News understreget at man for så vidt angår monitorering af målene – ofte et ømt punkt i strategier som denne – vil benytte sig af uafhængige auditører til at følge fremskridtet med målsætningerne.

Læs mere om The Body Shops initiativ her.

-AK

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.06.2025BSR

Sponseret

Advancing a People-Centered Approach to Sovereign Debt

08.05.2025BSR

Sponseret

The EU AI Act: Where Do We Stand in 2025?

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Dagrofa aps
Kursus
Deltag i kulinarisk masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Den 3. og 10. juni inviterer Dagrofa Foodservice til inspirerende kulinariske masterclasses i henholdsvis Odense og Ishøj.

Dato

03.06.2025

Tid

13:00

Sted

Odense og Ishøj

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia