Cirkulær økonomi skal redefinere vækst
Der er store muligheder i den cirkulære økonomi, men virksomhederne skal være klar til at omstille sig, herunder på de indre linjer, påpegede en repræsentant for Ellen MacArthur Foundation, da HP præsenterede sine tanker på området.
Ellen MacArthur Foundation (EMF) er en af centrale aktører bag den cirkulære økonomi, og dens stifter, Dame Ellen MacArthur, har opnået stor anerkendelse for sit arbejde. På den baggrund var fonden en naturlig deltager og samarbejdspartner for IT-giganten HP, da selskabet i sidste uge præsenterede dels sin seneste bæredygtighedsrapport, og dels sine nyeste cirkulære overvejelser.
Læs også: De cirkulære anbefalinger – rodebunke eller ny dagsorden?
Repræsentant for EMF ved eventen var digital arkitekt Joe Iles, og han lagde vægt på den teknologiske udvikling, virksomheder som HP er med til at understøtte, og de muligheder den udvikling giver for den cirkulære økonomi.
”Teknologisk innovation er med til at give cirkulær økonomi luft under vingerne som både et økonomisk, forretningsmæssigt og strategisk værktøj, der kan – og skal – redefinere vækst, eksempelvis gennem vedvarende energi, tanker om genanvendelse og nye forbrugsmønstre. I den forbindelse er det vigtigt, at man som produktionsvirksomhed integrerer de cirkulære principper i sin designfase, hvis det skal gøre en forskel”, sagde han.
Fra EMF’s side er man bevidst om, at cirkulær økonomi som begreb ikke nødvendigvis er lige tilgængeligt for alle typer og navnlig størrelser af virksomheder. Én ting er således, at en global koncern i milliardklassen som HP kan tage tankerne til sig, men for en SMV med en gennemprøvet måde at gøre tingene på, kan det virke mindre oplagt at sadle om i cirkulær retning.
Cirkulær økonomi er ikke noget fast dogme
For at gøre strategien mere ’tilnærmelig’ for mellemlaget af selskaber pegede Joe Iles derfor på vigtigheden af at bryde cirkulær økonomi som koncept lidt op, samtidig med at man betoner de potentielle ulemper ved ikke at arbejde med principperne.
”I vores optik er det en risiko i sig selv at sidde fast i det lineære stadie, hvor man udsætter sig selv for at blive ’disrupted’. Derfor vil vi gerne vise, at man eksempelvis kan fremhæve forskellige elementer af den cirkulære økonomi og tilpasse begrebet afhængig af modtageren. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er et fast dogme, men noget der kan justeres i ganske vid udstrækning”, sagde Joe Iles, og fortsatte:
”Der skal ske et mindset shift, også i retning af en mere deleøkonomisk tilgang til tingene, sådan som vi ser dels en lang række tjenester praktisere, og dels også virksomheder som Renault, Tesla og Grover begynde på”.
Global Head of Sustainability and Product Compliance for HP, Judy Glazer, fulgte op ved at adressere den ”interne, organisatoriske kulturændring”, som ofte vil være nødvendig i større eller mindre grad, når en virksomhed skal omstille sig i retning af den cirkulære økonomi.
Læs også: Samarbejde bag cirkulær succes
”I en stor organisation som vores har vi gjort meget ud af at vise medarbejderne det store billede og den langsigtede værdi i de her principper. Vi skal i endnu højere grad til at sælge products as a service og det har allerede ført til, at vi har fået cirkulære modeller ind fra flere forskellige afdelinger i koncernen, som fx supply chain og returlogistik”, sagde hun.