Samarbejde bag cirkulær succes
En række aktører i bilskrotningsindustrien har arbejdet sammen i et pilotprojekt om cirkulær økonomi og vist, at det kan lade sig gøre at lukke produktionskæden og skabe gode resultater for både miljø og bundlinje.
Det store potentiale i den cirkulære økonomi var blandt de centrale emner, da der i slutningen af marts blev afholdt konference om genanvendelse i den internationale bilskrotningsindustri, i form af International Automobile Recycling Congress (IARC 2017) i Berlin.
Som allerede omtalt, så var der dansk deltagelse på konferencens talerstol i skikkelse af controller Stig Thorlak fra DPA-System, der pegede på nødvendigheden af en koordineret indsats fra alle parter, hvis de cirkulære muligheder skal kunne realiseres.
Lige præcis den mission kastede en gruppe italienske virksomheder i eller omkring bilskrotningsbranchen sig faktisk ud i sidste år. Med udgangspunkt i hjulkapslen – nem at adskille, få materialer – vil de fire parter bedømme både de tekniske og materialemæssige udfordringer såvel som de økonomiske perspektiver i at lukke kredsløbet omkring produktionen af de plastbaserede afdækninger.
Arbejdsgruppen bag det stadig igangværende projekt består af Fiat Chrysler Automobiles (FCA) og koncernens forskningsenhed Centro Ricerche Fiat (CRF), plastvirksomheden Radici Group, et autoriseret skrotningsselskab og en italiensk producent af hjulkapsler.
Der er udfordringer, men de kan håndteres
Fra Radici fortalte director of Marketing & Application Development, Erico Spini, om tankerne bag initiativet og de læringspunkter, man er stødt på undervejs.
”Grundlæggende ville vi undersøge, hvordan en tilsyneladende simpel del som hjulkapslen bedst kan genanvendes; kan det lade sig gøre at skabe et lukket kredsløb hele vejen fra produktion over salg og anvendelse til indsamling, nedbrydning og genbrug til nyproduktion. Og det korte svar er ja, selvom det selvfølgelig er udfordringer”, sagde han.
Disse udfordringer er i høj grad af teknisk karakter, eksempelvis i relation til brudstyrke, temperaturfølsomhed og andre aspekter af funktionaliteten i de genbrugsplastbaserede kapsler, men som Erico Spini bemærkede, så er alle punkter noget, der kan udbedres og arbejdet er i gang.
Derfor handler de næste skridt primært om at opskalere forsøget til industriel størrelse, og her er det fortsatte, tætte samarbejde mellem alle involverede i sektoren yderst afgørende.
”Vi skal finde ud af, om processen for alvor kan gentages, og her skal der givetvis optimeres på en del parametre. Det handler ikke mindst om at bedømme den økonomiske bæredygtighed i processen ved at gennemgå alle led i kæden. Det arbejde er sat i gang med deltagelse af alle relevante aktører, hvilket er helt centralt”, sagde Erico Spini.
”Den cirkulære økonomi er ikke kun en drøm”
Han blev desuden bakket op af FCA, der ligeledes er positive over de foreløbige resultater og bl.a. bemærker, at eksperimentet allerede har ”bekræftet muligheden for closed loop recycling” i forbindelse med visse typer plast, som fx polyamid til hjulkapsler.
Læs også: Rapport: Cirkulær økonomi kan spare 11 procent af verdens vandforbrug - mindst
Ligeledes noterer bilgiganten sig, at ”cirkulær økonomi-tilgangen i bilindustrien kan fungere, når leverandører inddrages på en delt platform”. På den baggrund konkluderer FCA at ”det vigtigste resultat af dette projekt er, at forskellige virksomheder: bilfabrikanter, plastproducenter, komponentproducenter og skrotningsselskaber, arbejde sammen for at demonstrerer at den cirkulære økonomi ikke er en drøm, men at det er muligt at finde løsninger til closed loop recycling, der giver gode resultater fra både et miljømæssigt og økonomisk synspunkt.”