CSR med Solar på Zanzibar
Som sit første egentlige CSR-projekt har servicevirksomheden Solar været med til at renovere en SOS-børneby på Zanzibar. Samarbejdet, der også omfatter to andre partnere, resulterede i en partnerskabspris til efterårets CSR-awards – og værdifuld viden for virksomhederne.
At CSR-arbejde kan tjene mange formål, er efterhånden en kendt sag for rigtig mange virksomheder rundt om i både Danmark og resten af verden. Det var også med den vinkel, at virksomheden Solar, der er en sourcing- og servicevirksomhed inden for el-, vvs- og ventilationsteknologi, i foråret 2015 indgik et partnerskab med SOS Børnebyerne om renovering af organisationens by på den afrikanske ø Zanzibar ud for Tanzania på kontinentets østkyst.
Renoveringsprojektet havde fra start et grønt fokus og energibesparende installationer som det centrale element. I samarbejde med projektets to andre partnere, Siemens Danmark og organisationen Ingeniører uden Grænser (IUG), rykkede Solar i efteråret ind i børnebyen og startede opførelsen af et solcelleanlæg, der skal forsyne bygningerne med bæredygtig energi.
Sammen med partnerne har Solar siden da, ud over energien, fået skik på både el, kloakering, vandforsyning og bygningerne generelt, og det kastede i starten af oktober en flot anerkendelse af sig. Ved CSR Awards i Vejle blev de fire partnere således belønnet med CSR Partnership Prize 2015, bl.a. med ny teknologi som væsentlig del af begrundelsen fra juryens side.
Stor værdi og stolthed
Hos Solar kan man her ved årets udgang konstatere, at projektet ikke alene har været en direkte gevinst for de ca. 90 børn, der bor i byen, men også skabt indirekte værdi for virksomheden herhjemme.
”Det har stor værdi, at vi så hurtigt kan vise nogle synlige resultater, og noget som vi er stolte af. Samtidig har vores kunder og medarbejdere nemmere ved at forholde sig til, hvad vores CSR-arbejde handler om. Når det gælder energioptimering, er nogle af de løsninger, vi har afprøvet i forbindelse med renoveringsopgaven på Zanzibar, med til at gøre os klogere. Vi har været nødt til at tænke anderledes og udvikle løsninger på stedet. Den viden, vi nu får lagret, er guld værd for forretningen”, siger stakeholder relations manager i Solar, Charlotte Risskov Kræfting, til SOS Børnebyerne.
Dennis Jeppesen, der er chef for Solars Klima- og Energi-segment, uddyber:
”For os danskere har det for eksempel været interessant at installere solceller i et helt andet klima og andre forhold, end vi er vant til her i Danmark. Det har lært os meget om, hvordan man kan optimere effekten af solcelleanlæg. Den viden kan vi uden videre overføre på for eksempel hotel-projekter i lande med et klima svarende til Zanzibars. Desuden har vi undervejs i projektet fundet ud af, hvordan man kommer ud over sprogbarrierer, kulturelle forskelle og helt basale udfordringer som manglende infrastruktur og dårlige logistiske løsninger. Det er alt samme udfordringer, vi også kan møde ved andre projekter både CSR-projekter og betalte opgaver.”
Nu er det så meningen, at projektet og børnebyen skal kunne stå på egne ben. Partnerskabet har derfor fra begyndelsen haft fokus på, at løsningen skal kunne leve videre og fungere uden hjælp udefra. Det har bl.a. betydet stor involvering af områdets fagfolk.
”Vuai, som er den lokale håndværker, der er hovedansvarlig, når projektet skal stå alene, er blevet uddannet i alle processer. Vi har endda sørget for små videofilm af alle processer, så andre end Vuai kan løse opgaverne, når han ikke er der. Desuden har vi hele vejen igennem projektet udelukkende brugt lokal arbejdskraft, så der er kendskab til produkter og metoder blandt de lokale. Kun på den måde kan det blive hjælp til selvhjælp,” forklarer Dennis Jeppesen.
Flere gevinster i fremtiden
Også fremover vil Solar have opmærksomhed på sit afrikanske projekt. Selvom virksomheden ikke vil være dagligt involveret i børnebyen, så har casen fortsat værdi både internt og eksternt i virksomheden, der har base i Vejen ved Kolding og beskæftiger omkring 3.000 medarbejdere.
”Medarbejderne i den danske del af virksomheden kan eksempelvis donere penge, så Vuai, der vedligeholder alle bygninger, kan købe nyt værktøj. På koncernplan finansierer vi så istandsættelsen af et nyt værksted i børnebyen i 2016. Alt sammen noget, som giver god mening for vores medarbejdere, for Vuai er jo en slags kollega til vores kunder”, siger Mette Brix, der er Solars leder af projektet.
Netop signalværdien i forhold til kundesegmentet er et vigtigt aspekt i arbejdet, og noget man gerne vil profitere af i fremtiden.
”Vi vil gerne stå for rådgivning og uddannelse, så Solar bliver forbundet med meget mere end salg af produkter. Nu kan vi vise [vores kunder], at vi kan løse meget specialiserede opgaver – endda under vanskelige forhold som på Zanzibar. Det giver både et økonomisk og miljømæssigt incitament til at tage energioptimering alvorligt”, siger Charlotte Risskov Kræfting.
Renoveringen af den 25 år gamle børneby blev finansieret af de to virksomheder, mens IUG stod for den indledende fact-finding mission i december sidste år, og siden da rådgivning og projektstyring i forbindelse med selve arbejdet.