Dårlig omgangstone smitter på arbejdspladser
Ny forskning viser, at både god og dårlig omgangstone smitter på arbejdspladser. Derfor bør ledelsen tager omgangstonen alvorligt, mener forsker bag.
Forskning fra Florida University viser, at en dårlig omgangstone på arbejdspladser smitter hurtigt og rammer bredt på arbejdspladser.
Deltager du i en negativ samtale, vil du med stor sandsynlighed give essensen videre til en anden kollega eller tage den med hjem fra arbejde, viser undersøgelsen, der for nylig blev publiceret i Journal of Applied Psychology, skriver Videncenter for Arbejdsmiljø.
I undersøgelsen fulgte en række forskere 90 studerende, mens de øvede sig i forhandlingsteknikker på andre studerende. De studerende, der bedømte deres makker som værende uhøflig, blev i større grad selv vurderet som uhøflige i deres næste samtaler. En effekt, der var til stede selv efter en uges pause mellem de forskellige forhandlingsrunder.
Læs også: Dårligt arbejdsmiljø får ansatte til at sige op
En af forskerne bag projektet, Trevor Foulk, mener, at resultatet bør betyde, at arbejdsgivere tager negativ omgangstone seriøst.
En del af problemet er at vi er alt for tolerante over for denne form for opførsel, for det er virkelig skadeligt. Dårlig omgangstone har en helt utrolig negativ effekt på arbejdspladsen, siger han til arbejdsmiljoviden.dk.
-JPN