Dansk ratificering af Hong Kong-konvention lige om hjørnet
I går behandlede Folketinget et lovforslag fra miljø- og fødevareministeren om at tiltræde Hong Kong-konventionen om miljørigtig ophugning af skibe. Forslaget mødte bred opbakning i salen, men nogle partier vil gerne gå et skridt videre.
Det har taget sin tid, men nu er Danmark som det kun 6. land på verdensplan til at tiltræde den snart otte år gamle Hong Kong-konvention, der på globalt plan skal sikre, at mennesker og miljø bliver bedre beskyttet, når skibe ophugges.
Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) har fremsat et lovforslag om tiltrædelse, der i går, torsdag d. 19. januar, blev førstebehandlet i Folketinget.
”Det er et juridisk komplekst område, og vi har ventet på EU noget af vejen, så jeg er glad for, at vi nu endeligt er på nippet til at tiltræde. Med Danmarks tiltrædelse sender vi et stærkt signal til andre lande, om at det er vigtigt at prioritere forsvarlig ophugning af skibe. Jo flere lande, der tiltræder, jo hurtigere kan konventionen træde i kraft”, siger Esben Lunde Larsen.
Ved gårsdagens debat i Folketingssalen var der bred opbakning til lovforslaget. Samtlige partier ser således ud til at stemme for forslaget, om end tre af oppositionspartierne, Alternativet, SF og Enhedslisten, gerne vil se mere end blot den minimumsimplementering, som ministeren lægger op til.
Danmark skal gå forrest
”Vi synes at Danmark bør være foregangsland og med det samme gå et skridt videre. Vi har jo en Skibsophugningsforordning i EU-regi, og i forlængelse af den ville det være passende at indføre nogle regler for udfasning af skibe, så de ikke kan sælges indirekte til skrotning på nogle tilfældige strande. Det er ikke noget, vi regner med at få flertal for i denne omgang, men forandringer af denne her slags sker i små skridt, så det skal nok komme hen ad vejen”, siger miljøordfører for Alternativet, Christian Poll.
Ifølge Danmarks Rederiforening sendes i alt ca. 10 danske skibe til ophugning om året, og både her og i industrien ser man frem til, at Danmark tiltræder Hong Kong-konventionen.
”Vi har i flere år arbejdet for en fuld ratifikation af Hong Kong-konventionen, så vores udenlandske kollegaer i f.eks. Indien, Bangladesh og Pakistan kan få rimelige arbejdsvilkår ved ophugning af skibe. Når Danmark tiltræder konventionen, er vi kommet et stort skridt videre”, siger formand for Dansk Metal og CO-industri, Claus Jensen.
Hvis lovforslaget vedtages, forventer regeringen, at Danmark kan tiltræde konventionen i løbet af foråret.
Læs også: Få styr på børnearbejde i familielandbrug
For at konventionen kan træde i kraft internationalt, skal den bl.a. være underskrevet uden forbehold af mindst 15 lande, hvis kombinerede handelsflåde repræsenterer mindst 40 procent af den globale handelsflådes bruttotonnage. Indtil videre har kun Belgien, Congo, Frankrig, Norge og Panama tiltrådt konventionen. Derudover har Italien, Holland, Tyrkiet og den caribiske østat Saint Kitts and Nevis skrevet under, men med forbehold om ratificering.