s Fire Maersk-skibe på vej til ophug i Indien | CSR.dk

11.01.2017  |  Samfund

Fire Maersk-skibe på vej til ophug i Indien

Maersk Line har indgået en aftale om at sende i alt otte skibe til skrotning, hvoraf de fire skal til Indien og bl.a. det værft, hvor det danske rederi allerede har to skibe liggende.

Shree Ram-værftet på Alang-stranden i Indien har siden maj 2016 arbejdet på at ophugge Maersk-skibet Wyoming. Nu er i alt fire Maersk-fartøjer på vej til godkendte værfter på den indiske strand. Foto: Maersk Line

Det vakte en hvis opstandelse, da Maersk sidste år sendte to skibe til ophugning på Alang-stranden i Indien, hvor bl.a. miljø- og menneskerettighedsorganisationer i årevis har kritiseret arbejdsforholdene. Maersk har forholdt sig til kritikken, bl.a. her på CSR.dk, og peget på dels den forbedring, der er sket på udvalgte værfter langs den berygtede strand, og dels på behovet for aktiv handling, hvis det generelle niveau skal løftes.

Læs også: "Vi vil gerne løfte hele industrien"

På den baggrund har Maersk Line sammen med Maersk Transport&Logistics Sustainability udvalgt i alt fem værfter (ship recycling facilities) i Indien og Kina, der skal tage sig af ophugningen af otte Maersk-skibe i den såkaldte Panamax-klasse.

Af de otte skibe skal halvdelen til Indien og Alang Beach, hvor Maersk-kendingen Shree Ram er klar til at tage i mod to af dem, mens de to andre skal til Y.S. Investments. Aftalen blev indgået midt i december sidste år og alle skibene bliver skrottet i henhold til A.P. Møller - Maersks Responsible Ship Recycling Standard (RSRS).

Skrotningen af skibene vil blive overvåget af både repræsentanter for Maersk QHSE (Quality, health, safety, environment) og eksterne konsulenter, for at sikre forholdene i henhold til RSRS.

”Siden vores første fartøjer ankom i Alang tidligere i år (2016, red.), har vi set markante fremskridt – både på den facilitet, hvor vi arbejder nu, på faciliteterne der skal ophugge de næste fire skibe, og også på andre værfter, der er blevet motiveret til at investere og opgradere”, siger Head of Group Sustainability hos A.P. Møller – Mærsk, Annette Stube.

Læs også: Mærsk vender tilbage til indisk ophugning

”Med denne her aftale har vi for første gang set værfter konkurrere ikke kun på pris, men også på standarder. Det indikerer et skridt i retning af højere standarder og vi vil fortsætte med at understøtte denne udvikling”, uddyber hun.

De otte fartøjer er planlagt til at ankomme på værfterne mellem medio december 2016 og medio marts 2017.

-AK 

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere