Mærsk vender tilbage til indisk ophugning

Ekstra omkostninger får Mærsk til igen at sende sine skibe til ophug i Indien, selvom forholdene er kritiske. NGO kalder den danske shippinggigant hyklerisk. Mærsk kalder det begyndelsen på en bredere indsats.

Alang Beach i det nordvestlige Indien er et af verdens største områder for beaching. Nu vender Mærsk tilbage til området, de ellers forlod i 2009 på grund af dybt kritisable forhold for både miljø og arbejdere. Foto: Flickr/Adam Cohn.

15.02.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

Ansvarlig og bæredygtig ophugning af skibe har i en del år været en central del af Mærsks strategi, hvilket har været ensbetydende med, at den danske rederimastodonts udtjente fartøjer har endt deres dage på ophugningsværfter i Tyrkiet eller Kina i stedet for strande i Sydøstasien, hvor miljøskadelig beaching og dårlige arbejdsforhold er udbredt.

Læs også: CO2 fra shipping skal halveres, uenighed om med hvilke midler

Det er imidlertid forbundet med store omkostninger (op til 15 mio. kr. ekstra pr. skib), så derfor har man på Esplanaden besluttet sig for igen af sende sine skibe til den berygtede Alang Beach nord for millionbyen Mumbai i det vestlige Indien. Mærsk forlod ellers stranden i 2009, fordi forholdene var dybt kritisable, men på det seneste har man set fremskridt, og på den baggrund forsvarer Mærsk sin tilbagevenden til den indiske ophugningsindustri. Det fremgår af koncernens nye CSR-rapport for 2015.

I en pressemeddelelse forklarer Mærsk, at der over de sidste par år har været ”stabile fremskridt i forholdene i Alang”, hvor fire ophuggere nu er certificeret til standarden under International Maritime Organisation (IMO) og den såkaldte Hong Kong-konvention, der – når (eller hvis) den ellers træder i kraft – skal understøtte sikker og miljømæssigt forsvarlig genbrug af skibe. Med det afsæt mener Mærsk nu, at tiden er inde til at skubbe på for yderligere forbedringer på området, hvilket det danske rederi med sin størrelse mener det kan hjælpe til med.

”Vi vil gerne spille en rolle i forhold til at sikre, at ansvarlig genbrug bliver en realitet i Alang. For at finde bæredygtige løsninger arbejder vi på at opbygge en bredere koalition med andre skibsejere og har startet samarbejde med et antal nøje udvalgte værfter i Alang. Dette indebærer en forbedring af lokale affaldsfaciliteter og hospitaler – og en opgradering af boligforholdene for migrantarbejderne i Alang, siger head of sustainability i Maersk Group, Annette Stube.

Miljøskadelig praksis og utilstrækkelige arbejdsforhold
Den udmelding giver man dog ikke meget for i NGO’en Shipbreaking Platform, der kalder Mærsks fornyede engagement i Indien for ’hyklerisk’ og angriber det økonomiske grundlag for den ændrede strategi.

”Ved at sælge skibe til Alang-stranden fralægger Mærsk sig omkostningerne til ordentligt genbrug og underminerer standarderne fastsat af European Ship Recycling Regulation. Vi forventede visionært lederskab fra Mærsk (…), i stedet blåstempler de praksisser, de tidligere afviste”, siger NGO’ens executive director, Patrizia Heidegger, i en pressemeddelelse.

Beaching-metoden, der er forbudt i Europa, indebærer at containerskibe og lignende sejles op på stranden, hvor de bliver hugget op i vandkanten, hvilket ifølge Shipbreaking Platform medfører, at olie, malingrester, isoleringsmateriale og lign. ender i den ubeskyttede natur. Samtidig påpeger NGO’en også, at arbejds- og livsvilkårene i regionen er ”utilstrækkelige”, hvilket Mærsk ikke kan nå at udbedre inden det første, lyseblå fartøj ankommer til Alang.

I sin CSR-rapport forklarer Mærsk at man vil have Maersk Group-ansatte til stede i Indien for at følge processen, og over for DR understreger Anette Stube, at ”Han forlader først stedet, når vores skib er fuldt ophugget, og det kommer til at gælde alle skibe, vi sender til Alang”.

Læs også: Mærsk: store skibe ikke eneste nøgle til mindre CO2

Ifølge CSR-rapporten har antallet af Mærsk-skibe, der er blevet sendt til ophug, været begrænset det sidste årti, men over de næste fem år vil et ”større antal” af selskabets aktiver nå end of life. Det vil ud fra Mærsks egne estimater koste koncernen mere end 150 mio. dollars i ekstra omkostninger kun at bruge ansvarlige ophugningsværfter sammenlignet med ”opgraderede faciliteter” i Indien.

På verdensplan blev 768 skibe hugget op i 2015. Her af endte de 469 på strande i Indien, Pakistan og Bangladesh. 

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

21.08.20253H Law

Sponseret

Dokumentation af grønne påstande – hvad kræver loven?

20.08.2025CSR.dk

Strikkere sørger for kæmpe beløb til Unicef i Gaza

18.08.2025BSR

Sponseret

Developing Integrated Approaches to Human Rights, Climate, and Nature

15.08.20253H Law

Sponseret

Klimakompensation og markedsføring: En juridisk balancegang

07.08.20253H Law

Sponseret

Grønne udsagn og den konkrete vurdering

06.08.2025CSR.dk

”Svært at bevisføre”: Klimaretssager mod virksomheder ventes også at ramme Danmark

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Schneider Electric
Kursus
Bliv en ægte ekspert på EcoStruxure Machine Expert PLC'er og softwaren bag

Er du automatiktekniker, ingeniør, systemintegrator, eller har du blot en interesse i at programmere PLC? Så bør du sætte kryds i kalenderen.

Dato

15.09.2025

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

15.09.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

15.09.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar September 15, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

15.09.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense