Deleøkonomi i transportbranchen kan give klimabonus

Med Uber som den store inspirationskilde forsøger flere deleøkonomiske virksomheder at etablere sig i transportindustrien. Det kan komme klimaet til gode på længere sigt.

Delebilsordninger som Zipcar sørger for at udnytte overskudskapaciteten på vejene med miljøgevinster til følge..

05.01.2016

CSR.dk

Gennem den sidste håndfuld år er flere tjenester, der baserer sig på deleøkonomiens principper, blevet store forretninger. Udlejningsportalen Airbnb er blevet en verdensomspændende aktør og privattaxaudbyderen Uber er ifølge Bloomberg nået op på en værdi af $62 mia. (godt 420 mia. kr.).

Læs også: Vi skal deles om de smarte byer

Netop Uber har kastet en nærmest endeløs række af kopitjenester af sig verden over, hvoraf langt størstedelen er rettet mod private. Men på det seneste har flere og flere aktører - herunder nogle af Ubers egne inspirationskilder - taget skridtet ind på B2B-markedet – og det kan kaste gevinster for både miljø og klima af sig på sigt. Det skriver greenbiz.com.

Det gælder eksempelvis en virksomhed som Zipcar, der med godt 10 år på bagen er blevet Nordamerikas største delebilsnetværk. Zipcar, der i 2013 blev opkøbt af udlejningsgiganten Avis for over $500 mio., tilskriver i høj grad selv sin succes til virksomhedens fokus på bæredygtighed og en større idé end ”kun” det at arrangere en delebilsordning mellem privatpersoner.

1 million færre biler
For Zipcar handler det således også om miljøgevinsten ved ordningen. Selskabets eget estimat peger på, at én zipcar fjerner behovet for 15 privatbiler, og med det udgangspunkt sigter man efter at eliminere 1 million biler fra vejnettet. Samtidig bevirker ordningen, at brugerne kører færre kilometer, fordi de kan deles om bilerne, og sammenlagt giver det en markant besparelse på brændstof og dermed også udledt CO2, hvilket man altså håber at flere virksomheder også vil få øjnene op for, og lade deres medarbejdere låne en zipcar i stedet for at have en flåde af traditionelle firmabiler.

Netop denne udnyttelse af den ubrugte kapacitet (de tomme sæder, der er både to og tre af i tusindvis af biler på vejene) er nøglen til både Zipcars profit og miljøgevinsterne.

”Jeg elsker overskudskapaciteten, fordi den er så ressource- og omkostningseffektiv. Bare forestil dig den værdi, der kan hives ud af at tøjle denne overskydende kapacitet på forskellige delingsplatforme”, sagde Zipcars grundlægger, Robin Chase, på konferencen Verge 2015, ifølge Greenbiz.

Hvad den samlede effekt i forhold til C02-udslip og energiforbrug bliver, er endnu uklart, men området, der involverer deling af diverse aktiver med et stort klimaaftryk (biler, lastbiler, industriudstyr og bygninger) er et varmt emne for mange bæredygtighedsfortalere.

Læs også: Danskerne hopper på delevognen

Dermed ser både muligheder og klimaperspektiver ud til at blive endnu flere og bedre i fremtiden, også i takt med at både Uber, Airbnb, Lyft og andre af deleøkonomiernes ’grundlæggere’ tilbyder flere og flere erhvervsrettede ydelser, og et voksende antal af de ’gamle’ må forny sig.

-AK

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.09.2025JUC SERVICE ApS

Sponseret

Miljøkonferencen 2025 sætter retning for fremtidens miljølovgivning

05.09.2025CSR.dk

Østjyllands største solcellepark sætter skub i STARKs grønne omstilling

03.09.2025CSR.dk

Der er råstoffer for milliarder i europæernes skuffer

03.09.2025Schneider Electric

Sponseret

Nyt podcastafsnit: Kan vindindustrien blive CO₂-neutral – og hvordan?

01.09.2025CSR.dk

Ny forskning advarer om mulig kollaps af afgørende havstrøm

29.08.2025CSR.dk

Ministerens nationalfisk-kampagne møder hård kritik: "Greenwashing"

28.08.2025CSR.dk

DTU og Topsoes tætte samarbejde om fremtidens brintteknologi

28.08.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Grow Up Farm

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Efteruddannelse
Nordic Programme on Non-Discrimination

The Nordic Programme on Non-Discrimination is an online programme designed to support Nordic businesses in advancing equality and inclusion across their operations. If your company is ready to take meaningful steps to identify, assess, and address discrimination-related risks, this programme will guide you through the process with practical tools and expert insights. Sign up before 16 June.

Dato

29.08.2025

Tid

09:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende Kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til kvalitetsledelsessystemer og kravene i ISO 9001 standarden.

Dato

09.09.2025

Sted

Odense

Dansk Industri
Kursus
Kommunikér troværdigt om bæredygtighed

Er du klar til at styrke din kommunikation om bæredygtighed? Undgå både greenwashing og greenhushing, og bliv skarp på, hvordan du kan kommunikere om virksomhedens grønne indsatser på en troværdig, effektiv og lovlig måde.

Dato

09.09.2025

Sted

Aarhus

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

09.09.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

09.09.2025

Tid

08:30

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Webinar
Gratis webinar om ESG i forandring: Værdiskabelse, risikostyring og rapportering

Tilmeld dig webinaret om de nyeste tendenser inden for ESG

Dato

09.09.2025

Tid

10:00

Sted

Webinar