Deleøkonomi i transportbranchen kan give klimabonus

Med Uber som den store inspirationskilde forsøger flere deleøkonomiske virksomheder at etablere sig i transportindustrien. Det kan komme klimaet til gode på længere sigt.

Delebilsordninger som Zipcar sørger for at udnytte overskudskapaciteten på vejene med miljøgevinster til følge..

05.01.2016

CSR.dk

Gennem den sidste håndfuld år er flere tjenester, der baserer sig på deleøkonomiens principper, blevet store forretninger. Udlejningsportalen Airbnb er blevet en verdensomspændende aktør og privattaxaudbyderen Uber er ifølge Bloomberg nået op på en værdi af $62 mia. (godt 420 mia. kr.).

Læs også: Vi skal deles om de smarte byer

Netop Uber har kastet en nærmest endeløs række af kopitjenester af sig verden over, hvoraf langt størstedelen er rettet mod private. Men på det seneste har flere og flere aktører - herunder nogle af Ubers egne inspirationskilder - taget skridtet ind på B2B-markedet – og det kan kaste gevinster for både miljø og klima af sig på sigt. Det skriver greenbiz.com.

Det gælder eksempelvis en virksomhed som Zipcar, der med godt 10 år på bagen er blevet Nordamerikas største delebilsnetværk. Zipcar, der i 2013 blev opkøbt af udlejningsgiganten Avis for over $500 mio., tilskriver i høj grad selv sin succes til virksomhedens fokus på bæredygtighed og en større idé end ”kun” det at arrangere en delebilsordning mellem privatpersoner.

1 million færre biler
For Zipcar handler det således også om miljøgevinsten ved ordningen. Selskabets eget estimat peger på, at én zipcar fjerner behovet for 15 privatbiler, og med det udgangspunkt sigter man efter at eliminere 1 million biler fra vejnettet. Samtidig bevirker ordningen, at brugerne kører færre kilometer, fordi de kan deles om bilerne, og sammenlagt giver det en markant besparelse på brændstof og dermed også udledt CO2, hvilket man altså håber at flere virksomheder også vil få øjnene op for, og lade deres medarbejdere låne en zipcar i stedet for at have en flåde af traditionelle firmabiler.

Netop denne udnyttelse af den ubrugte kapacitet (de tomme sæder, der er både to og tre af i tusindvis af biler på vejene) er nøglen til både Zipcars profit og miljøgevinsterne.

”Jeg elsker overskudskapaciteten, fordi den er så ressource- og omkostningseffektiv. Bare forestil dig den værdi, der kan hives ud af at tøjle denne overskydende kapacitet på forskellige delingsplatforme”, sagde Zipcars grundlægger, Robin Chase, på konferencen Verge 2015, ifølge Greenbiz.

Hvad den samlede effekt i forhold til C02-udslip og energiforbrug bliver, er endnu uklart, men området, der involverer deling af diverse aktiver med et stort klimaaftryk (biler, lastbiler, industriudstyr og bygninger) er et varmt emne for mange bæredygtighedsfortalere.

Læs også: Danskerne hopper på delevognen

Dermed ser både muligheder og klimaperspektiver ud til at blive endnu flere og bedre i fremtiden, også i takt med at både Uber, Airbnb, Lyft og andre af deleøkonomiernes ’grundlæggere’ tilbyder flere og flere erhvervsrettede ydelser, og et voksende antal af de ’gamle’ må forny sig.

-AK

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

06.06.2025Brdr. Dahl A/S

Sponseret

Brødrene Dahl sætter CO2-tal på 70.000 varer

05.06.2025CSR.dk

Regningen stiger: Klimaskader har allerede kostet samfundet milliarder

04.06.2025CSR.dk

Klimarådet i nyt notat om klimafremskrivningen: Regeringen skal følge implementeringen tæt

03.06.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

03.06.2025NRGreen ApS

Sponseret

NRGreen bygger 11 MW solcellepark med 5 MW batteri i Sorø

02.06.2025CSR.dk

Frode Laursen skruer op for den grønne omstillingsfart

01.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

30.05.2025CSR.dk

Ny prognose: 80 procent chance for varmerekord inden 2029

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Dagrofa aps
Kursus
Deltag i kulinarisk masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Den 3. og 10. juni inviterer Dagrofa Foodservice til inspirerende kulinariske masterclasses i henholdsvis Odense og Ishøj.

Dato

03.06.2025

Tid

13:00

Sted

Odense og Ishøj

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia