Dell og den cirkulære økonomi

IT-virksomheden Dell er godt på vej i retning af et mere cirkulært ressourceforbrug. Frem mod 2020 vil virksomheden spare og genanvende adskillige millioner ton materialer i sin produktion.

Dell vil genanvende så meget e-skrot som muligt. Foto: Flickr/George Hotelling.

11.08.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

E-affald er en voksende udfordring på verdensplan. Den hastigt udviklende teknologi kombineret en stadig kortere levetid for telefoner, computere og andre elektroniske gadgets førte i 2014 til næsten 42 mio. ton elektronikskrot; et tal der formentlig vil runde 50 mio. ton i 2017, skriver GreenBiz.

Læs også: Den cirkulære fremtid

Derfor har en af verdens største producenter på området, amerikanske Dell, sat sig for at styre sin produktion, forsyningskæde og sit materialeforbrug i en mere bæredygtig retning. Det sker ved at man omfavner principperne i den cirkulære økonomi og sigter efter at skabe et mere lukket kredsløb, når det kommer til råmaterialer og fremstilling.

I 2013 lancerede Dell sin 2020 Legacy of Good-plan, der indeholder 21 forskellige målsætninger, som sammenlagt skal gøre ”det gode, der kommer fra vores teknologi 10 gange så meget værd som processen med at fremstille den”.

Blandt de miljørelaterede mål har man sat sig for at bruge 50 mio. pund (knap 23.000 ton) genanvendt plastik og andre bæredygtige materialer i sin produktion, ligesom man vil indsamle 2 mia. pund (knap 1 mio. ton) brugt elektronikudstyr. Af andre målsætninger kan nævnes, at 100 procent af Dells pakkematerialer skal sources bæredygtigt og kunne enten genanvendes eller komposteres.

På plastikområdet er man nået et godt stykke allerede. Siden Dell i 2014 søsatte sin ambition om et lukket kredsløb (closed loop) i sin plastikforsyningskæde, har virksomheden genanvendt omkring 2.000 ton plastik fra sine egne produkter, og i alt er det siden 2013 lykkedes at inkorporere godt 10.000 ton genbrugt plast fra bl.a. vandflasker og cd-covere i produktionen, ligesom man har indsamlet i omegnen af 600.000 ton e-affald.

Læs også: København med i nyt plastikinitiativ

Plastikgenbruget sparer ifølge Dell 11 procent CO2 i forhold til nyproduktion, hvilket er centralt i forhold til en af Dells andre målsætninger på miljøfronten, nemlig at halvere sine ’operationelle’ udledninger af drivhusgasser. Det indebærer bl.a. også mere vedvarende energi til produktion og drift, og en omstilling af transporten i virksomheden til i højere grad at anvende skib og tog i stedet for fly.

Læs mere om Dells aktiviteter, der også omfatter bl.a. en indsats i retning af konfliktfrie mineraler, diversitet blandt leverandørerne og nødhjælp til katastrofeområder.

-AK

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.06.2025BSR

Sponseret

Advancing a People-Centered Approach to Sovereign Debt

08.05.2025BSR

Sponseret

The EU AI Act: Where Do We Stand in 2025?

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Dagrofa aps
Kursus
Deltag i kulinarisk masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Den 3. og 10. juni inviterer Dagrofa Foodservice til inspirerende kulinariske masterclasses i henholdsvis Odense og Ishøj.

Dato

03.06.2025

Tid

13:00

Sted

Odense og Ishøj

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia