Dell og Lonely Whale vil bekæmpe havplast
Dell og Lonely Whale har samlet en gruppe virksomheder og NGO’er fra forskellige industrier for at øge brugen af havplast i produktion og forsyningskæde.
Computerproducenten Dell og miljøorganisationen Lonely Whale har samlet en række virksomheder og NGO’er på tværs af industrier for at skrue op for genanvendelsen af nogle af de estimerede otte millioner ton plastikaffald, der flyder rundt i verdens have.
Læs også: Parley vil bekæmpe plastik sammen med modeindustrien
Dell har i forvejen fokus på at anvende genbrugsplast i dets produktion, hvilket betyder, at i en typisk Dell-computer vil 35 procent af plastindholdet være produceret af genbrugt plastik. Med projektet, der har fået navnet NextWave, håber Dell altså på at øge brugen af den affaldsplast, der flyder rundt i havene.
”Samarbejde er altafgørende, hvis vi skal løse problemet med havplastik. Jeg er meget begejstret for at arbejde tæt sammen med ledere på tværs af brancher for at fremme vores fælles interesse i at skabe løsninger, der skaber værdi fra affald”, siger forsyningskædechef for Dell, Kevin Brown.
Dell har i initiaitivet indkaldt syv teknologi- og forbrugerfokuserede virksomheder til at hjælpe med udviklingsarbejdet; General Motors, Trek Bicycle, Interface, Van de Sant, Humanscale, Bureo og Herman Miller. Konkret vil partnerne i fællesskab arbejde for at udvikle den første kommercielle forsyningskæde for havplast.
Plastindsats fra virksomhederne selv
Derudover bliver NextWave støttet af organisationer som UN Environment og Zoological Society of London. Initiativet vil desuden aktivt inddrage forskere og jurister, der arbejder med havaffald, til at rådgive om modellen for den bæredygtige forsyningskæde.
Ud over at deltage i projektet har medlemmerne af NextWave også forpligtet sig til at reducere eget plastikforbrug i både produktion og forsyningskæde. Virksomhedernes engagement glæder grundlægger af Lonely Whale, Adrian Grenier.
”Jeg er så stolt over at se vores samarbejde med Dell fortsætte med at vokse og inspirere virksomheder på tværs af brancher til at bruge deres kompetencer og faglighed til at løse problemer med havplast”, siger han og tilføjer:
Læs også: Tendens: Stigende interesse for, men mangel på, genanvendelse af plast
”Det her er ikke en enkelt virksomheds problem; det her påvirker alle, både individer og erhverv, og det er fantastisk at se disse virksomhedsledere samle sig og samarbejde”.
-CHM