Dell og Lonely Whale vil bekæmpe havplast

Dell og Lonely Whale har samlet en gruppe virksomheder og NGO’er fra forskellige industrier for at øge brugen af havplast i produktion og forsyningskæde.

Computerproducenten Dell og NGO’en Lonely Whale har skabt initiativet NextWave, der skal løse nogle af verdens problemer med havplast ved at udvikle en bæredygtig forsyningskæde. .

14.12.2017

CSR.dk

Dell har i forvejen fokus på at anvende genbrugsplast i dets produktion, hvilket betyder, at i en typisk Dell-computer vil 35 procent af plastindholdet være produceret af genbrugt plastik. Med projektet, der har fået navnet NextWave, håber Dell altså på at øge brugen af den affaldsplast, der flyder rundt i havene.

Dell bruger allerede havplast til indpakning af laptops. Foto: UN Environment, Shawn Hendricks.

”Samarbejde er altafgørende, hvis vi skal løse problemet med havplastik. Jeg er meget begejstret for at arbejde tæt sammen med ledere på tværs af brancher for at fremme vores fælles interesse i at skabe løsninger, der skaber værdi fra affald”, siger forsyningskædechef for Dell, Kevin Brown.

Dell har i initiaitivet indkaldt syv teknologi- og forbrugerfokuserede virksomheder til at hjælpe med udviklingsarbejdet; General Motors, Trek Bicycle, Interface, Van de Sant, Humanscale, Bureo og Herman Miller. Konkret vil partnerne i fællesskab arbejde for at udvikle den første kommercielle forsyningskæde for havplast.

Plastindsats fra virksomhederne selv
Derudover bliver NextWave støttet af organisationer som UN Environment og Zoological Society of London. Initiativet vil desuden aktivt inddrage forskere og jurister, der arbejder med havaffald, til at rådgive om modellen for den bæredygtige forsyningskæde.

Ud over at deltage i projektet har medlemmerne af NextWave også forpligtet sig til at reducere eget plastikforbrug i både produktion og forsyningskæde. Virksomhedernes engagement glæder grundlægger af Lonely Whale, Adrian Grenier.

”Jeg er så stolt over at se vores samarbejde med Dell fortsætte med at vokse og inspirere virksomheder på tværs af brancher til at bruge deres kompetencer og faglighed til at løse problemer med havplast”, siger han og tilføjer:

Læs også: Tendens: Stigende interesse for, men mangel på, genanvendelse af plast

”Det her er ikke en enkelt virksomheds problem; det her påvirker alle, både individer og erhverv, og det er fantastisk at se disse virksomhedsledere samle sig og samarbejde”.

-CHM

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

06.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny butik i Aalborg

03.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimaregnskabets fire modningsniveauer

03.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab med effekt på arbejdsglæde og datakvalitet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia