10.10.2017  |  Klima, miljø og energi

Parley vil bekæmpe plastik sammen med modeindustrien

Designeren Cyrill Gutsch fra Parley for the Oceans opfordrer modevirksomhederne til at benytte genanvendelse i designprocessen, da de ofte har en stor indflydelse på både forbrugere og andre industrier. Parley viser selv vejen med udvikling af materiale og samarbejde med Adidas.

Hvert år finder flere tusinde tons plastik i verdens have, hvilket påvirker både dyre- og menneskeliv. Alene i det nordlige Stillehav har en plastikmasse på knap 20 millioner kilo samlet sig og flyder nu rundt og vokser sig større, og i 2050 forventer man, at der vil være mere plastik i havet end fisk, skriver Fashion Forum.

Læs også: Nu åbner årets ansøgning til H&M's Global Change Award

Det har Cyrill Gutsch imidlertid tænkt sig at sætte en stopper for. Han er stifter af Parley for the Oceans – en miljøorganisation og et netværk, der holder til i New York og som arbejder for at øge bevidstheden omkring den voksende mængde plastik, der ender i verdenshavene.

”Vi bor på en ødelagt planet. Hvert andet åndedrag, et menneske tager, er genereret af havet, så hvis det dør, ser det også ret sort ud for os. Min vision og det, der driver mig, er at arbejde for at gøre vores have sunde igen, og det bliver vi nødt til at gøre noget ved nu”, siger Cyrill Gutsch til Fashion Forum.

Derfor har han i Parley for the Oceans regi udviklet Ocean Plastic – et bæredygtigt materiale, der er lavet af plastik indsamlet fra havene. Her er målet at drage nytte af de enorme mængder plastik, der allerede findes og hvert år smides ud, fremfor at producere nyt plastik.

Partnerskab med Adidas
Et af de mest kendte samarbejder, som Parley for the Oceans har indgået, er med Adidas – et partnerskab, der blev igangsat tilbage i 2015, og som er et langsigtet projekt, der både handler om at mindske koncernens brug af plastik og at inkorporere Ocean Plastic i deres produkter.

Allerede fra begyndelsen af samarbejdet adopterede Adidas Ocean Plastic-materialet i deres forretning, især til produktionen af sko. Nu er de to partnere klar til at løfte sløret for endnu et produkt, denne gang i et Adidas Originals-design, der blev lanceret på verdensplan i sidste uge.

Her er målet at ramme et yngre publikum og udbrede budskabet endnu mere – men der er også en anden grund til, at produkterne er vigtige for Parley for the Oceans:

”En del af salget af Parley-produkterne går til udviklingen af vores forskning og den videre implementering og spredning af vores strategi”, fortæller Cyrill Gutsch.

Modeindustrien er den store synder
I Cyrill Gutschs optik er nogle af de helt store plastik-syndere modebranchen. Mange af de syntetiske tekstiler, der bliver solgt, indeholder nemlig plastik, der til sidst ender i havet og langsomt ødelægger naturen og dens skrøbelige økosystemer.

Derfor opfordrer han modeindustrien til i højere grad at benytte genanvendelse i deres designproces – også selvom han godt er klar over, at materialer som Ocean Plastic ikke løser problemet i sig selv.

Bare fordi man genanvender plastik, afskaffer man det ikke endeligt. Til gengæld kan man igennem genanvendelsesprocessen sikre, at der både indsamles plastaffald, samt at der produceres mindre nyt.

Læs også: Udfordringerne ved at producere med genbrugsplast

Af denne årsag er Parley for the Oceans og Adidas lige på trapperne med en ny applikation, hvorigennem kunder opfordres til og får mulighed for at aflevere deres brugte Parley x Adidas-sneakers tilbage, så det genanvendte plastik ikke ender som kystaffald på ny.

Det nyeste skud på stammen fra Parley for the Oceans og Adidas bliver sat til salg den 14. oktober 2017.

- EL

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere