Den socialøkonomiske virksomhed er på vej

Gennembruddet for den socialøkonomiske virksomhed nærmer sig, mener Den Sociale Kapitalfond, der i en ny undersøgelse påviser, at de skaber vækst på lige fod med ’normale’ selskaber.

Malmö var vært for konferencen om social innovation i slutningen af oktober. Foto: flickr/Ed Webster.

14.11.2016

CSR.dk

Mange steder i udlandet er sociale investeringer et stort forretningsområde, og virksomheder i sektoren er stærkt funderede både økonomisk og markedsmæssigt. I et skandinavisk perspektiv halter det imidlertid lidt, mente i hvert fald arrangørerne af sidste måneds Social Innovation Summit i Malmö. Derfor stillede de et panel det åbne spørgsmål om, hvornår gennembruddet for den socialøkonomiske virksomhed sker i netop Skandinavien.

Læs også: Silkeborg har lavet en social-økonomisk job-strategi

Med i panelet var bl.a. adm. direktør Lars Jannick Johansen og udviklingschef Anne Kjær Skovgaard fra Den Sociale Kapitalfond, der i en frisk analyse har kortlagt særligt sociale virksomheder (virksomheder med mindst fem ansatte eller mindst ti procent af det samlede antal medarbejdere i støttet beskæftigelse) i Danmark på tværs af størrelse og over tid og sammenholdt dem med ordinære virksomheder. Og konklusionen er positiv.

Analysen viser således, at både særligt socialt ansvarlige små- og mellemstore samt større virksomheder skaber vækst på niveau med ordinære virksomheder. Således voksede omsætningen for både særligt socialt ansvarlige SMV’er og større virksomheder på niveau med ordinære virksomheder med 13-14 procent i perioden 2010 til 2013.

”Tallene viser, at det at tage et særligt socialt ansvar godt kan kombineres med gode forretningsmæssige resultater. Der er altså ikke noget, der tyder på, at det står i vejen for virksomhedernes udviklingsmuligheder.” siger analysechef i Den Sociale Kapitalfond, Kristian Thor Jakobsen.

Brug for at fremhæve de gode eksempler
Og i det svenske panel var Lars Jannick Johansen da heller ikke sen til at melde optimistisk ud.

”Gennembruddet kommer nu! Grønne investeringer og mikrolån har vi jo allerede, så hvorfor skulle vi ikke kunne investere for at modvirke eksempelvis marginalisering? Så afhængig af, hvad vi mener med sociale investeringer, så er gennembruddet her allerede”, sagde han.

Der er dog også fortsat udfordringer, der skal adresseres for at skubbe til det forestående gennembrud. Anne Skovgaard pegede bl.a. på, at mange iværksættere savner værktøjer til at måle den samfundsmæssige effekt af deres virksomheder. Både for deres egen skyld, men også for at kunne vise det til omverdenen.

”Vi skal blive bedre til at fremhæve de gode eksempler og de cifre og fakta, som løfter branchen, specielt over for politikerne og medierne. Vi har også bruge for at finde en fælles tilgang og en samlende metode for, hvordan vi måler og sætter værdi på samfundsnytte”, sagde hun, og blev bakket op af sin kollega:

Læs også: Offentlig hestesko til socialøkonomiske virksomheder

”Vi har også et ansvar for at sige nej. Det er ikke nok med gode idéer, de skal også holde langsigtet på det økonomiske felt. Her er det nødvendigt med en større tydelighed omkring, hvad der tilhører den idealistiske sektor og hvad, der er ’business’. Derudover tror jeg på at løfte og hylde de investorer, der er på markedet, så de bliver synlige. Hvis vi gør dem til forbilleder, så kan flere følge efter”, sagde Lars Jannick Johansen.

-AK

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

21.08.20253H Law

Sponseret

Dokumentation af grønne påstande – hvad kræver loven?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online