EasyJet sænker CO2-udledning og sætter nye klimamål
EasyJet er på vej mod at have reduceret sin CO2-udledning med en tredjedel målt i passagerkilometer. Resultaterne skyldes især ændringer i piloternes måde at flyve på og moderne, mere energieffektive fly.
EasyJet fortsætter med at sænke sin CO2-udledning og har nu nået en rekordlav milepæl.
Læs også: FedEx’ grønne tiltag bærer frugt
I år 2000 hvor flyselskabet startede med at rapportere om sin kulstofudledning, blev der udledt 116 gram kulstof for hver såkaldt passagerkilometer – altså hver kilometer som passagererne rejser. I år er det tal reduceret til 80 gram, hvilket er et fald på over 30 procent.
EasyJets mål er nu at reducere udledningen med yderligere tre gram i år 2020. Hvis det lykkes, vil EasyJet samlet set have reduceret sin CO2-udledning med over 33 procent, altså en tredjedel, på tyve år.
Moderne teknologi og slanke fly
For at nå milepælen på under 80 gram udledt CO2 per passagerkilometer, har EasyJet taget forskellige initiativer. Flyselskabet har blandt andet sammensat et effektivitetsprogram med særlig fokus på udledningen af kulstof:
“Hos EasyJet ønsker vi at sikre, at vi transporterer vores kunder, hvorhen de vil med den lavest mulige kulstofudledning. Gennem vores effektivitetsprogram er vi konstant på udkig efter måder at reducere brændstofforbruget og CO2-udledningen”, siger kaptajn Chris Foster, der leder EasyJets kulstofs-effektivitetsprogram.
Taktikken har gennemgående været at indføre ny, energieffektiv teknologi samtidig med, at man har gjort flyene så lette som muligt. Og så er der derudover selve flyvningen, der er er blevet gjort mere energieffektiv.
Et eksempel er flyenes taxakørsel inden og efter landing. Her er piloterne begyndt kun at bruge den ene maskine, hvilket sparer på brændstoffet i de cirka 20 minutter taxikørslen i gennemsnit tager.
Et andet eksempel er reduceringen af vægt. Flyene er blevet slanket ved både at indsætte lettere passagersæder og skifte piloternes computere og printede diagrammer ud med tyndere skærme, der samler alt informationen.
Sidst men ikke mindst har EasyJet siden 2013 indfaset nye fly med forbedret aerodynamik og vil fra juni i år tage den nye flymodel Airbus A320neo i brug. Mens førstnævnte fly har leveret en CO2-besparelse på fire procent, vil de nye Airbus-fly, som SAS i øvrigt også er ved at få leveret en stor ordre af, være 15 procent mere energieffektive.
Læs også: Danfoss skærer 45 procent af CO2-udledningen
Udover de kulstofreducerende tiltag arbejder EasyJet på endnu større fundamentale ændringer. Flyselskabet arbejder for tiden på at udvikle et hybridkoncept til sine fly, der kombinerer brintceller med det konventionelle brændstof.
Derudover deler EasyJet sin faglige viden med Wright Electric, som arbejder på at udvikle et kommercielt passagerfly, der flyver på elektricitet.
-CHM