easyJet har hybridfly på tegnebrættet

Lavprisflyselskabet easyJet barsler på konceptstadiet med et fly, der kan bruge en elektrisk motor til at køre til og fra start og landing. Det kan spare op mod 50.000 ton brændstof om året.

easyJets hybridfly kan fange bremseenergi og bruge det til taxikørsel. Vandet, der er brændselscellens eneste restprodukt, kan indgå i flyets system, potentielt som drikkevand. Illustration: easyJet.

03.02.2016

CSR.dk

Diverse hybridkøretøjer er efterhånden ikke nogen sjældenhed på landjorden, hvor specielt Toyota er langt fremme på personbilsfronten, mens Scania er på vej på lastbilmarkedet. Hybridmotorerne kombinere en klassisk forbrændingsmotor med en elektrisk ditto, der kan kreere fremdrift uden brug af fossile brændstoffer og med nærmest ingen udstødning.

Læs også: Flyene oser stadig for meget

I luftrummet er den slags derimod ikke ligefrem udbredt, men det vil easyJet måske lave om på. I hvert fald har det store britiske lavprisflyselskab lanceret konceptplanerne om et hybridfly, der via en indbygget hydrogenbrændselscelle kan ’fange’ energi fra flyets nedbremsning efter landing og lagre det i en stribe letvægtsbatterier. Strømmen kan flyet så bruge til at køre til og fra start- og landingsbanen (taxi) i lufthavnen.

Selvom det altså kun er på landjorden, systemet kan bruges, så vil det stadig kunne spare store mængder brændstof og CO2 om året. Ca. fire procent af easyJets årlige brændstofforbrug bliver brugt på jorden i netop taxi-trafik, og hvis flyene her kan droppe jetmotorerne til fordel for en elektrisk, så kan det på årsbasis spare selskabet – og miljøet – for omkring 50.000 ton brændstof og den deraf udledte CO2.

En vision for fremtiden
Det eneste restprodukt fra brændselscellen er vand, der som en yderligere bonus kan indgå i flyets vandsystem under flyvningen. Faktisk er det i princippet så rent, at det kan bruges til drikkevand, men mere realistisk vil det snarere blive anvendt til toiletskyl og lignende.

Teknologien skal testes i løbet af 2016, men en egentlig implementering i easyJets flåde, der pt. tæller knap 250 fly i Europa, har noget længere udsigter. Head of engineering hos easyJet, Ian Davies, kalder selv hybridflyet en ”… vision for fremtiden og en udfordring til vores partnere og leverandører til at fortsætte med at skubbe grænserne i retning af at reducere vores CO2-udledning.”

Læs også: Obama vil tvinge flybranchen til at skære i CO2-udledning

easyJet har et erklæret mål om at forbedre sine passagerers (næsten 70 mio. sidste år) carbon footprint med syv procent frem mod 2020. Hybridflykonceptet er udviklet i samarbejde med Cranfield University, der blandt forsker i luftfartsteknologi og uddanner flyingeniører.

-AK

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

12.03.2025Dansk Retursystem

Sponseret

Pantsystemet er effektivt som aldrig før: 99,7 procent genanvendes i lukket kredsløb

12.03.2025CSR.dk

Nye bæredygtighedscertifikater skal fremme den grønne turisme

12.03.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Vance Kitira har skiftet til solenergi

11.03.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

10.03.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vestforbrænding og Copenhagen Infrastructure Partners indgår partnerskab om CO2-fangstprojekt

07.03.2025CSR.dk

Ny Alliance for produktlevetid for elektronik på vej

07.03.2025DEN DANSKE NATURFOND

Sponseret

Sådan sætter tøjbrand positive aftryk med Naturfonden

06.03.2025SustainBusiness

Sponseret

Omnibus – med Amanda Koefoed Simonsen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Erhvervsakademi Aarhus
Uddannelse
ESG-rapportering for praktikere

Erhvervsakademi Aarhus udbyder i samarbejde med rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO et kompetencegivende uddannelsesforløb, der hjælper dig med at forstå bæredygtighed og navigere i EU's nye lovkrav inden for ESG-rapportering.

Dato

10.03.2025

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

CEMAsys
Webinar
WEBINAR: How the EU Omnibus affects Corporate Sustainability Reporting

Join Konstantin, our CSRD expert and product specialist, as he unpacks the latest regulatory updates and explains why ESG reporting remains crucial despite the adjustments. Learn what’s changing, what stays the same, and how to stay ahead in the evolving compliance landscape. The session includes a Q&A, giving you the opportunity to ask your most pressing questions directly to Konstantin.

Dato

10.03.2025

Tid

14:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Nordic Nature Starter Pack: The business case for nature

Webinar 1: The business case for nature In this webinar we will dive into the scale of the nature crisis, international agreements and frameworks, and relevant EU legislation.

Dato

12.03.2025

Tid

09:00

Sted

Online via Zoom

PwC Danmark
Webinar
The Omnibus Proposal

What Does It Entail and What Are the Implications?

Dato

13.03.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Etisk Handel Danmark
Webinar
Webinar: Sådan arbejder du aktivt med din Code of Conduct

Fra papir til praksis. Vi lancerer vores nye Code of Conduct (CoC) og tilhørende vejledning, der hjælper virksomheder med at sikre, at CoC bliver et aktivt redskab til at fremme bæredygtighed og ansvarlig forretningspraksis i deres værdikæder.

Dato

13.03.2025

Tid

10:00

Sted

Online Zoom

CABI
Webinar
Praksis hos Den Jyske Kontrolcentral – sådan leder vi neurodivergente medarbejdere

Det anslås, at 15-20 % af alle medarbejdere er neurodivergente. Som leder skal du derfor kunne håndtere medarbejdere med forskellige behov. Hos Den Jyske Kontrolcentral har man gode erfaringer med at skabe de helt rigtige rammer for, at neurodivergente medarbejdere kan udfolde deres evner. På dette webinar kan du høre, hvordan de gør.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online