Eltwin: Bæredygtig - det er noget, vi er

Hvad betyder vores værdier for vores arbejde med at integrere bæredygtighed i kernen af vores forretning? Hvad betyder de for medarbejderne? Og hvordan ville medarbejderne egentlig reagere, hvis vi ingen værdier havde?

Pia Byrial og Morten Enggaard Hansen gav medarbejderne chokterapi i september 2016, da de lancerede Eltwins "syv synder". .

08.12.2017

Nette Kirkegaard, CSR.dk

Disse og mange andre spørgsmål stillede ledelsen i elektronikvirksomheden, Eltwin sig selv i 2016. Det skete i forbindelse med udarbejdelsen af en ny forretningsstrategi, der havde bæredygtighed som omdrejningspunkt.

Som resultat af strategiprocessen har Eltwin i dag et mål om kun at arbejde med kunder, der på den ene eller anden måde bidrager til bæredygtig udvikling. Virksomheden vil også kun udvikle bæredygtige produkter og kun indlede samarbejder med virksomheder, der har en bæredygtighedsprofil.

”Vi investerer f.eks. ikke vores ressourcer i at udvikle produkter oliesektoren, fordi den sektor ikke bidrager til bæredygtig udvikling,” siger Morten Enggaard Hansen, der er Eltwins direktør for forretningsudvikling.

TRE GODE RÅD FRA ELTWIN

Hvad er Eltwins tips til andre virksomheder, der gerne vil inddrage deres medarbejdere

  1. CSR er et dumt navn. Omsæt samfundsansvar til det, det betyder for jer og brug så jeres eget sprog. Det forstår medarbejderne.
  2. Gør involveringen enkelt og overkommelig. Lad fx være med at involvere medarbejderne i komplicerede processer, hvor de kommer til kort rent kompetencemæssigt.
  3. Involver medarbejderne i det, de har reel indflydelse på og hvor de derfor oplever reelle forandringer bagefter.

Kalder alle medarbejdere!
Et er dog at beslutte en ny forretningsstrategi blandt Eltwins topledere, noget andet er at få strategien omsat i beslutninger, udviklingsfokus og produkter i organisationen.

”De færreste forstod, hvad bæredygtighed var, og hvad det kunne for os rent forretningsmæssigt”, siger Pia Byrial, QHSE & CSR Manager. ”Det, vi sælger, viser tilbage til hvem, vi er; men den måde, vi ser os selv på, har også indflydelse på, hvilke produkter vi udvikler og sælger, og hvilket fokus vi kommer til vores kunder med. Derfor fandt vi hurtigt ud af, at vi også blev nødt til at arbejde med vores værdier og kultur,” fortsætter hun.Det blev begyndelsen på proces, der involverede alle Eltwins medarbejdere – på en måde de aldrig havde prøvet før. Faktisk kan man roligt sige, de fik et wake up-call.

Chokterapi
En morgen i september 2016 møder medarbejderne på arbejde, præcis som de plejer. Intet er dog, som det plejer at være. Det finder de hurtigt ud af. I kantinen bliver de nemlig mødt at store avisforsider, hvor PiaByrial blandt andet er citeret på en forside i Jyllandsposten: ”Miljøansvar øger ikke salget, men koster en masse unødige penge.” En anden forside på Børsen fortæller: ”Eltwin afsløret i korruption.” Under denne overskrift affejer Eltwins direktør for forretningsudvikling, Morten Enggaard Hansen, korruptionsanklagerne med, at ”Ja, vi har bestukket en række af vores forretningspartnere, Og det har vi altid gjort. Er det måske ikke sådan, man tjener penge?

Læs ogsåSMV'er deler ud af CSR-erfaringer

”Vi opfører en slags live performance, hvor Morten Enggaard Hansen og jeg går rundt til kollegerne og fortæller om forsiderne. Vi fortæller, at det er rigtigt, at vi har afskaffet betalt barsel og sygedage. Nu satser vi på løndumping. Nå ja, og så kan de også godt glemme alt om kaffe og wienerbrød. Vi skal arbejde, ikke drikke kaffe.”, fortæller Pia Byrial.

Det skaber præcis det chok, som Morten Enggaard Hansen og de andre ledere havde håbet på.

En af de måder, Eltwin forklarer CSR på er gennem plakater. Denne her samler alle virksomhedens indsatsområder. .

Eltwins syv synder
Morten Enggaard Hansen afslutter formiddagens chokterapi med at fortælle, at det hele selvfølgelig er skuespil, som er sat i verden for, at de alle lige skal mærke, hvad værdierne betyder for medarbejderne og for Eltwins måde at drive og udvikle sig som forretning på.Herefter præsenterer Morten Enggaard Hansen syv CSR-værdier, som den nye forretningsstrategi er funderet i. Værdierne handler om miljøansvar, lederskab, socialt ansvar, etisk forretning, lokalt engagement, medarbejdertilfredshed og kundetilfredshed.

”Med et glimt i øjet kalder vi værdierne for Eltwins syv synder”, fortæller Pia Byrial, og fortsætter: ”De skal hjælpe os med at holde fokus på, hvorfor vi arbejder med bæredygtighed, hvad det betyder for os internt, og hvad vi kan bruge det til i vores forretning. Hvem ville vi fx være, hvis vi ikke arbejdede med bæredygtighed?”

Til hverdag og fest
Udover at sætte gang i den samtale blandt medarbejderne var Eltwins værdier også omdrejningspunktet, da virksomheden fejrede 40 års jubilæum og blandt andet inviterede alle medarbejdere til teambuildingdag. Her blev de delt ind i syv hold, opkaldt efter de syv værdier – eller synder om man vil – og så dystede holdene mod hinanden i en række lege og spil.

”De fleste firmadage eller fester har et eller andet tema. Hos os øver vi os i, at det skal tage udgangspunkt i vores værdier. Det er en måde at skabe direkte identifikation og ejerskab til værdierne på.” fortæller Pia Byrial.Via involveringen fandt Eltwin også ud af, at det gav mere mening for medarbejderne at måle på deres arbejdsglæde frem for deres trivsel. Og en af de ting, der ifølge medarbejderne skaber arbejdsglæde, er ros; både den ros medarbejderne får fra lederen og den ros, medarbejderne giver hinanden.

Eltwins interne CSR-logo kan findes på t-shirts og plakater. .

”Vi har nogle gennemsigtige rør ved indgangen til kantinen, hvor medarbejderne kan putte en rød eller en grøn polet i, alt efter om de har fået ros fra deres leder i dag. Det skaber opmærksomhed hos lederne: Har jeg husket at rose mine medarbejdere i dag. Og det giver jo også medarbejderne lejlighed til at tænke over, om de har gjort sig fortjent til ros.”, siger Pia Byrial.

Alle er bæredygtighedschefer
Forretningsstrategiens fokus på bæredygtighed skal selvfølgelig også kommunikeres til Eltwins kunder. I de fleste virksomheder ville den indsats være forankret og centreret i top- og mellemledelsen. Den ville formentlig også være akkompagneret af en markedsførings- og kommunikationsstrategi, inklusive budget til reklame og online markedsføring, hvor budskabet om den bæredygtige forretninger bliver slået fast.

Men ikke i Eltwin. Her er indsatsen lagt i hænderne på medarbejderne. Alle medarbejderne vel at mærke. I stedet for at bruge ressourcer på dyre reklamer og markedsføringsstrategier, har Eltwin brugt penge pånye visitkort til alle medarbejdere. Alle medarbejdere bærer titlen nu bæredygtighedschef.

”Alle tager et ansvar for bæredygtighed. Det indleder mange af vores samtaler med vores kunder og samarbejdspartnere, og det udvikler også os en lille smule hver gang. Når vi fx kommer flere ud til kundemøder, og de opdager, at vi alle har samme titel, så er det noget, der bliver spurgt til. Det giver en mulighed for at tale om bæredygtighed, og hvad vores produkter kan bidrage med.”, fortæller Pia Byrial.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

13.10.2025BSR

Sponseret

Stakeholder Engagement in a Changing Business Landscape

13.10.2025CSR.dk

Trivsel er også et spørgsmål om konkurrenceevne

13.10.2025CSR.dk

Løngabet vokser: For andet år i streg stiger lønforskellen på mænd og kvinder

13.10.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Medarbejdertrivsel – nøglen til en bæredygtig og produktiv arbejdsplads

10.10.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Trivsel som konkurrencekraft

03.10.2025Valified

Sponseret

Private label, små oplag, stor ESG-effekt: soSouvenirs formel for fremtiden

29.09.2025Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

Byggeriets Samfundsansvar bygger trivsel på Bornholm og bredt i byggeriet med ny bevilling fra Velliv Foreningen

26.09.2025CSR.dk

No Music For Genocide: Hundredvis af kunstnere i fælles boykot af Israel

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBT Sector Exchanges: Buildings

In this sector-specific session participants will have the opportunity to go deeper into questions and opportunities regarding the building sector and the SBTi methodology and approach.

Dato

15.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J