SMV'er deler ud af CSR-erfaringer

Selvom det kan være udfordrende for SMV'er at arbejde med CSR, kan det sagtens blive en succes. To SMV'er deler ud af deres råd og erfaringer.

18.03.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Mangler du gode råd til, hvordan SMV'er kan arbejde med samfundsansvar? Så læs med her, hvor to danske virksomheder deler ud af deres egne erfaringer og gode råd.

Charlotte Bunke og Jacob Thorhauge fra Centrum Pæle glæder sig over den handlingsplan for CSR, som de fik med hjem fra uddannelsesforløbet i CSR hos Green Network..

Virksomhed: Centrum Pæle

Produkt: Største producent af præfabrikerede piloteringspæle i Europa

Antal medarbejdere: 60 i Danmark og 137 i Sverige, England og Polen

Hvad var startskuddet til jeres CSR-arbejde?
Vi har fået samlet vores aktiviteter og lavet en handlingsplan gennem et forløb hos Green Network i 2015. Vi har arbejdet med især arbejdsmiljø og miljø før, men den mere systematiske tilgang har vi fået i 2015, og behovet for den er vokset frem i takt med, at vi kan se, at CSR bliver mere og mere almindeligt, vil være vigtigt i fremtiden og ikke længere kun er noget, de store virksomheder gør. Så vores indsats er drevet af et ønske om at fremstå som en ansvarlig virksomhed, der kan imødekomme kunder, lovgivning og lokalsamfundets forventninger samtidig med, at vi har brug for at kunne tiltrække gode medarbejdere.

Læs også: Gode råd til arbejdet med CSR i danske SMV’er

Hvad er lykkedes særlig godt?
Vi har længe arbejdet med trivsel og psykisk arbejdsmiljø og synes, at vi har fundet en god måde at arbejde med udfordringen på. Vi tænker da også, at bedre trivsel giver bedre produktivitet osv. På samme måde har vores arbejde inden for miljø givet gode resultater for både miljø og vores økonomi. Men det handler mere om at være et forbillede og en god arbejdsplads.

I forhold til en mere systematisk tilgang til CSR er vi glade for, at vi nu har en handlingsplan, som både giver overblik og er realistisk i forhold til, hvad vi synes, vi har brug for at prioritere, og hvad vi har tid og ressourcer til at opnå.

Hvad har været udfordrende?
Det sværeste er i virkeligheden at lære kunsten at begrænse sig. Med CSR er der mange ting, man kunne gå i gang med, men skal det ud i virkeligheden, må man se på, hvad man kan rumme med de kompetencer og den tid, man har til rådighed. I stedet må man gøre arbejdet i etaper og huske sig selv på, at selv om man har lavet en treårsplan og sat delmål op, så stopper projektet ikke efter de tre år. CSR er en løbende indsats, hvor målet altid flytter sig.

Hvad har hjulpet jer til at lykkes?
En ting, der har fået os videre, er at deltage i forløbet hos Green Network, hvor vi fik nogle værktøjer og fokus på at arbejde med at få lavet vores handlingsplan. For os virker det også at have delt opgaverne i vores handlingsplan ud på flere personer. Det er en forudsætning for, at det overhovedet kan lade sig gøre at føre planen ud i livet.

3 gode råd fra Centrum Pæle

  1. Se at komme i gang. Det kan sagtens lade sig gøre i mindre virksomheder også.
  2. Skriv det hele ned, så I ved, hvad I vil, og hvem I vil det med.
  3. Lav en realistisk plan, så I er sikre på, at det passer til jer og er noget, I kan gennemføre.

__________________________________________________________________________________

Når Eltwin får besøg af kunder, leverandører eller andre interessenter, skal de iføres særlig beklædning, som virksomhedens receptionist her viser frem. "Mennesker leder elektricitet, og i vores produktion kan det være et problem. Når de så står her og tager kitler på, benytter vi ofte lejligheden til at tale om CSR, bæredygtighed og miljø", fortæller Pia Byrial, kvalitetschef hos Eltwin A/S..

Virksomhed: Eltwin
Produkt: Førende indenfor automationsteknologi på det europæiske marked
Antal medarbejdere: 75 i Danmark og 75 i Polen

Hvad var startskuddet til jeres CSR-arbejde?
Vi havde allerede arbejdet med miljø, men den strategiske indsats begyndte, da en af vores store kunder stillede krav om, at vi skulle leve op til ISO26000. Den kendte vi ikke, men vi var allerede ISO-certificeret inden for kvalitets- og miljøledelse, så det lå lige for. Efterfølgende er der flere kunder, som har efterspurgt, at vi kan dokumentere vores CSR-arbejde, og næsten 40 procent af kunderne stiller i dag samme krav, som vi har i vores certificering.

Hvad er lykkedes særlig godt?
Det har stor brandværdi for os at arbejde systematisk og strategisk med CSR. Det har været godt for os, for vi har ikke produkter med vores navn på, men med en stærk CSR-profil har vi flere historier at fortælle. Vores arbejde med CSR har givet stor opmærksomhed fra vores kunder og påvirket vores image. Arbejdet med ISO 26000-standarden har gjort os bevidste om, hvordan vi bliver opfattet af vores omverden, hvordan vi gerne vil opfattes, og hvordan vi kommer derhen. I det hele taget har arbejdet med at implementere CSR i virksomheden betydet skærpet fokus på strategi og retning. Og så har det givet langt større bevidsthed om vores værdier.

Hvad har været udfordrende?
For det første skulle vi finde det rigtige leje for at involvere alle medarbejderne. Vi lagde faktisk lidt for stort ud med stormøder osv., som ikke virkede. Vi har fundet ud af at mindre, praktiske initiativer virker bedre. På affaldsområdet har vi for eksempel etableret, det vi kalder en affaldskonto for hele virksomheden, og den skal helst give overskud. Det viste sig at være motiverende. 

Vi arbejder desuden meget med risikostyring i vores værdikæde. I vores produkter indgår råvarer, der indeholder mineraler som guld og wolfram, og der er risiko for, at de udvindes fra miner i lande, hvor man benytter børne- og tvangsarbejde, eller hvor indtægter fra minedriften indgår i krigsførelse. Vi stiller derfor krav til vores leverandører om at få en erklæring på oprindelsesland, så vi er sikre på, at mineralerne i komponenterne ikke kommer fra f.eks. Congo. Vores væsentligste leverandører har fremsendt en liste over smelterier i Congo, der alle figurerer på en såkaldt positivliste over godkendte smelterier. Men problematikken er så ny, at ikke alle leverandører på nuværende tidspunkt er i stand til at levere denne dokumentation.

Læs også:  SMV'er kan tjene penge på CSR

Samtidig er langt de fleste af vores komponenter fremstillet i Kina, og det er en udfordring for os at fremskaffe den nødvendige dokumentation. Der kan være rigtig mange leverandørled imellem Eltwin A/S og minen. Vi har haft overvejelser om nødvendigheden af alternative leverandører, men så kan man måske komme i den situation, at man ikke kan finde andre leverandører overhovedet. Og så må man måske foretage en større designændring eller takke nej til opgaven.

Desuden er det svært at vurdere, hvornår man gør det godt nok. Hvor langt skal man gå i kontrollen af sine underleverandører? Den slags spørgsmål er og har hele tiden været svære.

3 gode råd fra Eltwin 

  1. For os har det virket at samle alle vores aktiviteter omkring risikoanalysen, som den er beskrevet i ISO26000. Så får man automatisk aktiviteter og interessenter prioriteret. 
  2. Tænk det som jeres investering i fremtiden. CSR er en investering i fremtiden. Hvordan sikrer I, at der er kvalificeret arbejdskraft i fremtiden? At der er tilstrækkeligt med råvarer? Og vigtigst, at der er berettigelse for netop jeres produkter og jeres virksomhed i fremtiden? Er jeres produkter og jeres processer bæredygtige?

  3. Tag udgangspunkt i det, I er gode til. I har helt sikkert allerede rigtig mange CSR-aktiviteter i jeres virksomhed. F.eks. kan det være, at I affaldssorterer, genanvender materialer, laver kundetilfredshedsanalyser og leverandørevalueringer. Eller at I har fokus på sygefraværet, skader, næsten skader, reklamationer, fejlprocenter, lærlinge og mangfoldighed. Fortæl om alt det, I er gode til, og hav fokus på det – og få andre til at vurdere, om I får jeres budskaber frem på den rigtige måde.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

02.06.2025CSR.dk

Naturen som juridisk person: En ny tilgang til miljøbeskyttelse

02.06.2025CSR.dk

Teknologivirksomhed planter nyt liv baghaven

30.05.2025CSR.dk

Danske virksomheder holder fast i bæredygtighedsarbejdet til trods for lettelser i rapporteringskrav

29.05.2025CSR.dk

Aalborg Portland vil gå fra sort syndebuk til grøn frontløber

28.05.2025CSR.dk

Musikbranchen toner grønt: Fra klimakoncerter til naturen som medkunstner

28.05.2025Daka Denmark A/S

Sponseret

Daka tilbage i plus – og godt i gang med 2025

27.05.2025CSR.dk

Danmark skal satse klogt i det globale batterikapløb

27.05.2025CSR.dk

Anima kræver fuld stop for turbokyllinger hos Coop

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Dagrofa aps
Kursus
Deltag i kulinarisk masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Den 3. og 10. juni inviterer Dagrofa Foodservice til inspirerende kulinariske masterclasses i henholdsvis Odense og Ishøj.

Dato

03.06.2025

Tid

13:00

Sted

Odense og Ishøj

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia