En forsmag på fremtidens transport

Forbundne lastbiler, der kan køre tættere og spare brændstof. Den teknologi demonstrerer Scania og Volvo i disse dage med et vogntog, der kører fra Sverige til Holland. I dag kom konvojen igennem Danmark, og CSR.dk var med ombord.

De seks biler fra Scania og Volvo inden afgangen fra Ollebo syd for Malmö..

30.03.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

Platooning, det er fagbetegnelsen for den type lastbilkørsel, som takket være teknologiske fremskridt kommer tættere og tættere på virkeligheden. De involverede biler er forbundet via wi-fi og kan ’tale sammen’ og dermed afstemme fart og reaktioner i trafikken, hvilket tillader dem af køre med betydelig mindre afstand – ned til omkring ½ sekund eller ca. 10 meter – end normalt. En chauffør skal stadig styre selve vognen, men fart, opbremsninger og acceleration tager elektronikken sig af.

Læs også: Scania på den grønne vej

Det giver store fordele i form af mindre brændstofforbrug (op til 10 procent på grund af den mindskede vindmodstand) til gavn for miljøet, og mere effektiv og sikker transport, til glæde for både medtrafikanter, samfund og virksomheder.

Andreas Egense fra Vejdirektoratet, der her taler med TV2, ser store muligheder, men også udfordringer for den nye teknologi..

Stort potentiale, men også udfordringer
For at demonstrere mulighederne og vise teknologien frem satte et vogntog bestående af seks lastbiler – tre fra hver af de to store, svenske producenter Scania og Volvo – i går (tirsdag) kursen mod Rotterdam i Holland, og ruten bragte dem i dag igennem Danmark. Som et af de første danske medier fik CSR.dk lov at stige på, inden konvojen rullede over Øresundsbroen.

Scania fortæller selv mere om projektet her, men hvordan ser perspektiverne egentlig ud i en danske sammenhæng? Det spurgte vi afdelingsleder i Vejdirektoratet, Andreas Egense, om. Han beskæftiger sig med netop automation af vejtrafikken, og fra hans bord er forventninger til teknologien blandede.

Hos Vejdirektoratet, der har koordineret dagens event i Danmark, opererer man således med forskellige niveauer af automatisering på vejene, og her er platooningteknologien stadig et skridt på begynderstadiet.

”Der er ingen tvivl om, at der er et stort potentiale i det her, både for miljøet og virksomhederne, og producenterne står jo nærmest i kø for at fremvise deres løsninger på området. Men når det er sagt, så er der også nogle udfordringer, der skal adresseres, før det kommercielle gennembrud kan ske. Eksempelvis skal der ske en standardisering af en masse lovgivning i EU-regi, og teknologien – hardwaren – i selve vejene skal også udvikles. Så på den baggrund er jeg ikke meget for at give et bud på, hvornår platooning for alvor bliver udbredt”, sagde Andreas Egense.

Gradvis udvikling
Men en ting er de langsigtede perspektiver, noget andet er hands on-fornemmelsen blandt fagfolkene. For hvordan fungerer det her egentlig ude i den virkelige verden? Fra sin plads bag rattet i den forreste af Scanias tre lastbiler fortalte chauffør Mikael Huldt om det nye værktøj, mens vi rullede over et diset Øresund på vejen mod formiddagens pitstop i Karlslunde.

De seks biler er en del af European Truck Platooning Challenge 2016, der skal demonstrere teknologien, der forbinder lastbilerne i de såkaldte platoons, hvor bilerne kan køre med ned til ½ sekunds mellemrum, omtrent en fjerdedel af det normale..

”Teknologien er jo ikke så ny efterhånden, den har været undervejs i tre-fire år og vi har gennemgået og testet den på vores bane i Södertälje (ved Scanias hovedkvarter, red.), så på den måde føles det ikke så mærkeligt at køre så tæt, som vi gør. Og fra ingeniørernes side har de gjort meget ud af, at systemet i sig selv er meget enkelt, så det har ikke været nødvendigt med egentlige kurser for at lære det at kende”, sagde Mikael Huldt.

Han kan, sammen med sine kolleger, se frem til yderligere en uge på de nordeuropæiske motorveje inden kortegen rammer Rotterdam på næste onsdag, men det er ikke en udsigt, der kalder på bekymring hos den rutinerede chauffør.

”Teknologien virker god og stabil, og den er jo som sagt udviklet gradvist, så den skal nok vinde frem. Udfordringen i mine øjne handler mere om det praktiske aspekt i at samle chauffører fra forskellige transportvirksomheder med forskellige mærker lastbiler til at køre sammen. Så dels skal teknologien være uafhængig, og dels skal nogle firmaer i et eller andet omfang måske være klar på at nedprioritere nogle konkurrencehensyn, og selvom det burde være i alles interesse, så vil det tage tid”, sagde han.

En bog bag rattet om under 10 år
Endelig er der selvfølgelig spørgsmålet om hans eget job. Føler han sig udsat; truet på professionen? Det korte svar er nej.

På motorvejen linker teknologien bilerne, så chaufføren "kun" skal styre selve vognen, mens elektronikken afpasser fart og afstand til forankørende, og selv bremser og accelerer efter behov..

Læs også: Scania og Ericsson i samarbejde om grøn transportteknologi

”Jeg tror det vil tage en hel del år, inden chaufføren er helt ude af bilerne. Ikke alene på grund af teknologien, men også fordi vi jo gør andet end ’bare’ at køre bilen. Der skal også læsses af og på, og der er bykørsel osv., hvor det hele bliver ret indviklet. Men på selve motorvejen tror jeg faktisk ikke engang der går 10 år, før jeg kan læse en bog i stedet for at holde på rattet og stirre på vejen”, sagde Mikael Huldt inden han svingede vognen ind på Karlslunde rasteplads for at hvile armene – fødderne havde han jo ikke anstrengt.

Læs mere om European Truck Platooning Challenge 2016 her.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

25.09.2025Schneider Electric

Sponseret

Mød fremtidens industriløsninger - og kom med til Schneider Electric's After Party på HI-messen!

17.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Smart løsning på overproduktion: Fristads lader dig designe selv

16.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark certificeret i LEAN Service Excellence

11.09.2025CSR.dk

Resiliens: Sådan bliver I klar til at håndtere den næste krise

11.09.2025CSR.dk

Første automat af genanvendte strømpebukser åbner i Danmark

10.09.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Små valg, stor forskel – hvem vinder Verdens Bedste Indkøber?

10.09.2025CSR.dk

SCM er (også) en politisk disciplin

09.09.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Ny guide: Gør en forskel med dit kaffeindkøb

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Seminar
Adaptation is Life: Scaling up Financing for Adaptation on the Road to COP 30

Climate adaptation is no longer a choice, but rather a vital priority. Alongside efforts to rapidly cut emissions, which must be scaled urgently, climate adaptation is central to national security, economic stability and shared resilience.

Dato

23.09.2025

Tid

08:00

Sted

Industrious Nuveen, 730 3rd Ave New York, NY, 10017, Meeting room 2C/2D

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Systematiseret risikoledelse efter DS/ISO 31000

Et væsentligt krav i ISO ledelsessystemstandarderne er, at man som certificeret virksomhed skal etablere en systematisk tilgang til at arbejde med risici i ledelsessystemet – også kaldet Risk Thinking.

Dato

30.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO 9001:2015 Foundation course

The purpose of the course is to provide participants with a basic knowledge of quality management systems and the requirements of the ISO 9001 standard.

Dato

30.09.2025

Sted

Odense

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
UN Global Compact inviterer til DEI Dilemma Workshop: How to handle pressure against DEI

A workshop for companies to discuss how to ensure robust DEI initiatives.

Dato

30.09.2025

Tid

08:15

Sted

AIDS-Fondet, Vestergade 18E, 1456 København, Denmark

PwC Danmark
Morgenmøde
Morning Meeting: How to Streamline Financial and Sustainability Reporting

Is your organization experiencing time-consuming reporting processes and struggling to ensure quality and efficiency?

Dato

30.09.2025

Tid

08:30

Sted

PwC, Strandvejen 44, 2900 Hellerup

MäRK
Morgenmøde
KAN VI KOMMUNIKERE OS TIL FORANDRING?

Vi vil gerne handle ansvarligt. Men i praksis spænder travlhed, vaner, systemer og frygt ofte ben for det, vi egentlig vil. I denne samtalesalon sætter vi lys på kløften mellem vilje og virkelighed og undersøger, hvad der skal til for at bygge bro. Vi skifter fokus fra individets ansvar til fællesskabets styrke og ser på de psykologiske og strukturelle barrierer, der former vores adfærd og hvordan vi kan forstå dem med både ærlighed og empati.

Dato

30.09.2025

Tid

08:30

Sted

Thoravej 29, 2400 København NV