EY: Bæredygtighed fylder mere og mere hos vækstvirksomheder
Revisionsfirmaet EY uddelte for nylig sin årlige pris til verdens bedste vækstvirksomhed. Ifølge konkurrencens danske repræsentant bliver bæredygtighed og CSR stadig vigtigere konkurrenceparametre for de deltagende virksomheder.
Erhvervslivets svar på Hollywoods Oscar bliver den kaldt, revisions- og rådgivningsfirmaet EY’s World Entrepreneur of the Year-kåring, der for nylig blev afviklet i passende glamourøse omgivelser i Monaco.
Læs også: Disney har fået et Mickey Mouse-formet solcelleanlæg
Vinderen blev den australske legetøjsproducent Moose Enterprise, der i 2000 blev købt af forretningsmanden Manny Stul, som siden har forvandlet den til en international storspiller og den sjettestørste legetøjsproducent i USA, som udenlandsk virksomhed kun overgået af Lego, skriver Berlingske Business.
En del af årsagen til kåringen af Manny Stul som vinder, skyldes hans filantropiske tilgang til det at drive virksomhed. ”Man skal huske at give til dem, der har mindre end en selv. I er intelligente mennesker. Gør noget proaktivt og gør noget godt med jeres penge”, sagde han ifølge Berlingske ved prisoverrækkelsen.
Og spørger man, som CSR.dk har gjort, den konkurrenceansvarlige dansker, EY-partner Søren Smedegaard Hvid, så er det ikke tilfældigt.
”En del af Moose Enterprises forretningsmodel går på, at de donerer 10 procent af overskuddet til almennyttige formål, og på den måde afspejler de ganske godt den tendens, der efterhånden er global, i retning af, at bæredygtighed og CSR-relaterede emner fylder mere og mere i vækstvirksomhedernes strategier”, siger han.
Filantropi og økonomisk gevinst
Grundlæggende handler det om, at forhold omkring ansvarlig forretningsførelse, miljø- og klimahensyn, medarbejderpleje og lignende er blevet et strategisk fokusområde – ”en del af deres DNA”, som Søren Smedegaard Hvid siger – for selskaber rundt omkring i verden. I lande som USA, Storbritannien og Australien er det specielt de filantropiske tiltag, der fylder, og som virksomhederne bruger til at sende et signal med.
”De vil gerne vise, at de tænker langsigtet på andre end sig selv, med et simpelt budskab: we care. Her oplever vi eksempelvis et øget fokus på integration, ligesom minimering af ressourceforbrug breder sig. Her viser alle cases også, at der er en økonomisk gevinst at hente, og man skal ikke tage fejl af vigtigheden i det aspekt; virksomhederne gør bestemt ikke kun de her ting af idealistiske årsager, de vil også tjene penge på det”, siger Søren Smedegaard Hvid.
Og at det er en trend, der er kommet for blive er Søren Smedegaard Hvid ikke et øjeblik i tvivl om, det handler nemlig – som så meget andet – om markedets krav.
Læs også: Dansk ambassade donerer Lego til Jakarta-børn
”Det er en vigtig del af helhedsvurderingen af en virksomhed, og her har rollemodellerne forstået, at de er nødt til at sætte et godt eksempel. Så på den baggrund kommer der mere og mere substans i deres arbejde, og det er helt klart noget, vi kun forventer vil vokse på verdensplan fremover, hvilket jo også er helt i tråd med, hvad der sker i Danmark”, slutter Søren Smedegaard Hvid.