Første shippingfirma klar med CO2-afregning
En af verdens største logistikvirksomheder, tyske Kuehne + Nagel, er som de første i industrien begyndt at sætte CO2 udledt fra havtransport på sine regninger. Det skal føre til langsigtede miljøgevinster, lyder det.
Containerskibsfarten skal være miljøvenlig ved at reducere udledningen af CO2 og andre drivhusgasser. Sådan lød ambitionen, da International Maritime Organization (IMO) i sidste uge samlede en række interessenter fra branchen til et møde, der skal føre til rapport på netop det område.
En af de aktører, der allerede er begyndt at rykke på det område, er den tyske logistikvirksomhed Kuehne + Nagel. Fra og med sidste måned er selskabet, der er blandt verdens største af sin slags, således begyndt at sætte CO2-udledninger genereret på havtransport på alle sine fakturaer, hvilket skal assistere kunderne med at identificere deres CO2-fodaftryk fra transport.
Tanken fra K+N er så, at ”… kunder er i stand til at forbedre analyse, rapportering og håndtering i forbindelse med CO2-udledninger forårsaget af deres transportkæde, og på den måde opnå langsigtede reduktioner af miljøpåvirkningen”, som det hedder i en pressemeddelelse.
Læs også: UPS annoncerer nye bæredygtighedsmål
”Vores mål er at øge synligheden og opmærksomheden omkring miljøpåvirkningen i søfragtforsyningskæden. Dette vil forbedre beslutningsprocessen når det kommer til CO2-udslip. Med vores globale IT-platform kan vi levere skræddersyede rapporterings- og digitale løsninger, ikke kun i vores kerneforretning, men også inden for områder såsom bæredygtighed”, siger medlem af Kuehne + Nagels Management Board med ansvar for søfragt, Otto Schacht.
Det nye CO2-værktøj er en del af K+N’s carbon management-program, der er under stadig udvikling for at kunne evaluere kundernes carbon footprint for hele deres forsyningskæde, herunder lageraktivitet og distribution.
-AK