Fly og shipping trækker ned i EU’s CO2-regnskab

Det går fremad med at skære ned på drivhusgasudslippet fra vejtransporten i Europa, men næsten halvdelen af besparelsen vil blive ædt af øget udslip fra fly- og shippingindustrien, hvis ikke de bliver reguleret, viser en ny rapport.

Luftfarten udleder store mængder CO2, og der er brug for regulering, hvis det begrænses. Foto: Airbus.

21.12.2016

CSR.dk

Ifølge en ny rapport bestilt af den britiske NGO Transport & Environment (T&E), så ser det om ikke sort, så i hvert fald gråt ud for de europæiske, transportrelaterede udledninger af drivhusgasser frem mod 2030 – to skridt frem og et tilbage, fristes man til at sige.

Læs også: Luftfarten skal være langt mere grøn

Beregningerne i rapporten, der er udarbejdet af konsulentfirmaet CE Delft, viser således, at næsten halvdelen af de besparelser i CO2-ækvivalenter, som den landbaserede transport forudses at opnå de næste godt 15 år, vil blive ædt op af øgede udslip fra fly- og shippingsektoren, skriver edie.net.

Rapporten har analyseret behovet for flydende fossile brændstoffer i EU på årsbasis fra 2010 og frem til 2030, baseret på figurer fra Europa-Kommissionen. På den baggrund estimerer Delft at landtransporten i EU vil bruge 42 mtoe (millioner ton olie-ækvivalenter) mindre i 2030 end i 2010, men samtidig at fly- og shippingindustrien vil konsumere 19 mtoe mere i samme periode.

Langt til en tilstrækkelig indsats
Dermed vil den heftigt voksende fly- og skibstrafik omkring Europa modvirke 43 procent af det drivhusgasfremskridt, vejtransporten præsterer, og det bør mane til både eftertanke og handling, lyder det fra T&E.

”Fly og skibe kører på frihjul på bekostning af den allerede utilstrækkelige indsats i forhold til at reducere udledninger fra landtransporten. Det er ikke alene unfair, men en barriere for at Europa kan opnå sin klimamålsætning. Regeringerne må tænke sig om og inkludere shipping i udledningssystemet og styrke deres luftfartsindsats”, siger aviation and shipping director hos T&E, Bill Hemmings, til edie.

Skibs- og flysektoren repræsenterer pt. omkring 5 procent af det globale CO2e-udslip, men det tal er kraftigt stigende. Ifølge en rapport fra 2015, kan den andel således stige med op mod 250 procent fra mod 2050, hvor udledningerne fra luftfarten alene kan udgøre 22 procent af det samlede udslip på verdensplan. For shippings vedkommende kan andelen ende på 17 procent omkring 2045, hvis der ikke bliver reguleret.

Læs også: Nye brændstofkrav til shippingsektoren undervejs

Netop CO2e-regulering af både fly og shipping, der begge røg ud af Parisaftalen i 11. time, er da også anbefalingen fra Transport & Environment, der peger på de hidtidige tiltag som utilstrækkelige. Delfts beregninger viser desuden også, at landtransporten skal reducere sit fossile brændstofforbrug med 138 mtoe frem mod 2030, hvis målet om en maksimal global temperaturstigning på 2 grader skal være realistisk.

-AK

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Fra ambition til action – succes med miljømærkede indkøb

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.09.2025CSR.dk

Østjyllands største solcellepark sætter skub i STARKs grønne omstilling

03.09.2025CSR.dk

Der er råstoffer for milliarder i europæernes skuffer

03.09.2025Schneider Electric

Sponseret

Nyt podcastafsnit: Kan vindindustrien blive CO₂-neutral – og hvordan?

01.09.2025CSR.dk

Ny forskning advarer om mulig kollaps af afgørende havstrøm

29.08.2025CSR.dk

Ministerens nationalfisk-kampagne møder hård kritik: "Greenwashing"

28.08.2025CSR.dk

DTU og Topsoes tætte samarbejde om fremtidens brintteknologi

28.08.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Grow Up Farm

27.08.2025CSR.dk

Danske forskere gør genbrug af beton muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Efteruddannelse
Nordic Programme on Non-Discrimination

The Nordic Programme on Non-Discrimination is an online programme designed to support Nordic businesses in advancing equality and inclusion across their operations. If your company is ready to take meaningful steps to identify, assess, and address discrimination-related risks, this programme will guide you through the process with practical tools and expert insights. Sign up before 16 June.

Dato

29.08.2025

Tid

09:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

08.09.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

08.09.2025

Sted

Copenhagen

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

08.09.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

DTU
Efteruddannelse
Organisation, udvikling og samskabelse

Opkvalificér dine evner til at igangsætte og vurdere styringsmæssige og strategiske tiltag i din virksomhed.

Dato

08.09.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

08.09.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup