Luftfarten skal være langt mere grøn
En ny klimarapport understreger vigtigheden af, at luftfartsindustrien tager højde for de fremtidige klimaforandringer. Ændringsforslagene omhandler alternativt brændstof og innovativ teknologi.
Luftfartsindustrien skal forberede sig på de klimaforandringer, som bliver uundgåelige realiteter i den nærmeste fremtid. Sådan lyder opfordringen fra sammenslutningen International Civil Aviation Organization (ICAO), skriver mediet edie.net.
Læs også: Norwegian: Luftfarten skal også bidrage til reduktion af CO2
Organisationen bringer opfordringen i en ny klimarapport, som netop er blevet offentliggjort. Rapporten fremhæver vigtigheden af at opnå betydelige kulstofreduktioner inden for en industri, der kun bliver større og større, men som lider under ekstreme vejrforhold grundet stigende temperaturer.
Hvis der ikke bliver ændret på de nuværende tilstande - luftfarten er ansvarlig for to procent af de globale druvhusgasudledninger - spår rapporten, at vi i perioden 2015-2020 vil opleve CO2-udledninger på omkring 56 milliarder ton.
For at kunne leve op til et så højt niveau af forbedringer, som kan sikre håbet om en kulstof-neutral industri i 2020, skal der ske markante forbedringer rent teknologisk, lyder det.
Nye flytyper
Den såkaldte Committee on Aviation Environmental Protection (CAEP) kommer i rapporten med bud på, hvordan en særlig flyteknologi, alternative brændstoffer og nye flytyper kan afhjælpe kulstofudledningerne.
De nye, foreslåede flytyper gør brug af en revideret standard for CO2-udledninger, som skal gælde fra om fire år, altså i 2020, og som vil være et vigtigt skridt mod at sikre optimal flyenergieffektivitet.
Også infrastrukturen i lufthavne kan gøres endnu grønnere, oplyser rapporten – blandt andet ved hjælp af vedvarende energi. I Belfast lufthavn i Nordirland har man allerede forsøgt sig med vedvarende energi i form af en solcelle-park.
Flere igangsatte initiativer
I forlængelse af COP21-aftalen fra december 2015 er flyindustrien allerede gået i gang med at indfri visse klimavenlige tiltag.
I februar i år annoncerede ICAO, at en international standard for kuldioxid var blevet vedtaget. Standarden vil føre til en højere effektivitet inden for flybrændstof.
Læs også: Flyene oser stadig for meget
Derudover har flyproducenter som Airbus og Boeing for nyligt igangsat en række grønne initiativer med bæredygtig luftfart som mål.
Du kan læse ICAO’s rapport her.
- KLZ